Slik så de to innleggene som ble felt ut.

To influencere felt av nytt fagutvalg

Fagutvalget for influencermarkedsføring (FIM) har konkludert i sine første saker. To influencere er felt for brudd på deres retningslinjer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fagutvalget for influencermarkedsføring er i full gang med arbeidet og publiserte onsdag sine første avgjørelser. De har gjort vedtak i tre saker.

To av sakene er vurdert til å være i strid med Fims retningslinjer og den tredje er vurdert til å falle utenfor Fims retningslinjer, opplyser de i en melding. 

Alle de tre sakene gjelder influencermarkedsføring knyttet til kosmetiske inngrep.

De to sakene som er felt er ifølge FIM: 

  • Influencer Martine Sjøhaug reklamerte på sin Instagram-konto for annonsøren Nina Kristiansen og City Clinic i strid med Fims retningslinjer.
  • Influenceren Katinka Gange hadde en reklame for Sol Hegge, Invisibli som også ble vurdert å være i strid med retningslinjene.

«Vedtakene baserer seg på en helhetsvurdering av hvilket produkt eller tjeneste det gjelder, influencerens profil, aldersfordeling på følgere, influencerens alder, språk, billedbruk og kontekst», står det videre. 

  Slik så de to innleggene som ble felt ut.

– Følger retningslinjene til Instagram

Gange skriver i sitt tilsvar til FIM at hun ikke kjenner seg igjen i kritikken: 

«Jeg følger Instagram sine retningslinjer, og det står heller ingen sted at jeg er en treningsinfluencer, min profil er en dagbok, der jeg poster om min hverdag». 

Sjøhaug har ikke svart på henvendelsen fra FIM, men sykepleieren det har blitt reklamert for skriver følgende i sitt tilsvar: 

«Det står ikke at det gjelder Kosmetiske injeksjoner/inngrep! Salongen /Jeg tilbyr hudpleie, tannbleking, permanent make up, laser og m.m så det står ikke reklamert for spesifikk botox og filler her i noen form». 

Klagesak mot den danske influenceren Fie Laursen, som markedsførte at man kunne vinne kosmetisk kirurgi, er vurdert til å falle utenfor Fims virkeområde, opplyser FIM videre.

Om Fagutvalget: 

Dette skriver FIM om seg selv: 

«Fagutvalget for influencermarkedsføring (Fim) jobber for å redusere kroppspress og utseendemisnøye hos barn og unge voksne. Det er etablert en klageordning (se www.fim.as) hvor hvem som helst kan klage på kampanjer de mener er i strid med regelverket. FIM gjør også forhåndsvurderinger av planlagte kampanjer. Kosttilskudd og kosmetiske inngrep er omfattet av ordningen i Fim. 

Grunnlaget for ordningen er retningslinjer og veiledning som er etablert av representanter for annonsører, influencere og nettverk i samråd med Forbrukertilsynet, Medietilsynet og Barne- og Familiedepartementet. Det er etablert et bredt sammensatt utvalg som fatter avgjørelser.

Det ledes av en uavhengig dommer og består av bransjerepresentanter, samt representasjon fra allmennheten». Her finner du oversikten over medlemmene

Møtene i det nye fagutvalget er ikke åpne, slik møtene i Pressens Faglige Utvalg (PFU) er. 

Fagutvalget har mottatt flere klager som er til behandling og hvor vedtak vil foreligge på et senere tidspunkt, skriver de videre. 

Powered by Labrador CMS