Filter Film og TV får 50.000 fra Fritt Ord til å gjenopplive analysen av det norske kinomarkedet
Relanserer «Billettkontrollen» fra Ulrik Eriksen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med 50.000 kroner i støtte fra stiftelsen Fritt Ord relanserer Filter Film og TV nå «Billettkontrollen» - en ukentlig analyse av det norske kinomarkedet.
Bak spalten står medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen, og spalten gjennopplives dermed fra sitt tidligere liv på den da Telenor-eide Comoyo Filter, forløperen til dagens Filter Film og TV.
Nettavisen skriver om den nye spalten:
- Kinovinduet er fremdeles den viktigste lanseringsplattformen for både norsk og internasjonal film. Samtidig er nordmenns medievaner i voldsom endring. Inntoget til aktører som Netflix og HBO har fått store følger for underholdningsøkonomien, og selv om nordmenn fremdeles går mye på kino, kan det få langsiktige konsekvenser for hva slags type film som lages og vises.
Filter mener dagspressen er mer opptatt av de store floppene og gigantiske suksessene enn de daglige pengestrømmene i markedet, og følger i liten grad mellomfilmene – selv om de kan ha mottatt et tosifret millionbeløp i offentlig støtte.
Dette skal nå «Billettkontrollen» bøte på.
Spalten er ment å følge alle norske filmer fra premiere til de tas av plakaten:
- Hvor mye faller besøket fra premierehelgen til neste uke? Kan en smal og lite kostnadskrevende dokumentar karakteriseres som en ”kjempesuksess” med bare noen få tusen besøk? Og motsatt: Kan flere titusen solgte billetter for en dyr film faktisk være skuffende? Blir norske filmer fjernet for raskt fra programmet på grunn av inntjeningskravene til kinoene, som stort sett har utenlandske eiere? Hvilke paradokser, abnormaliteter og sammenhenger gjemmer seg i kinoenes besøkstall?