Sverre Bergli var en av norsk films mest benyttede filmfotografer
«Filmfotografen Sverre Bergli døde 16. november, nærmere 96 år gammel. Han var født 3. mai 1926 på Kongsberg og er en velkjent og erfaren norsk filmfotograf og regissør. »
Jan ErikHolst
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Bergli var utdannet stillsfotograf og arbeidet i sine første år hos Forsvarets filmtjeneste. Han begynte med spillefilm i 1951 og var B-fotograf på Dei svarte hestane (1951).
Deretter, langt inn på -70 tallet var han en av norsk films mest benyttede filmfotografer. Han hadde foto på filmer som Nils R. MüllersVi vil skilles (1952) og Ektemann alene (1956), Arild BrinchmannsUt av mørket (1958) og komedien Sønner av Norge (1961).
Siden ble han fotograf i NRK, hvor ikke minst hans vakre naturbilder ofte var å se på skjermen.
Berglis stil var kreativ og formidlende, med innslag av klassisk tysk lyssetting, slik vi kunne nyte hans arbeid i krimkomedien Kasserer Jensen fra 1954. I alt ble det 25 spillefilmer bak kameraet.
Jeg hadde gleden av å ha Bergli med i den første Amanda-juryen i 1985 i kategorien beste foto. Juryene skulle den gang være hemmelige, men da han kom ut til filmatelieret på Jar flokket teknikerne seg om ham og spurte; Sverre, hva gjør du her nå? Sitter i Amanda-utvalget fortalte han med glede til omverdenen. Senere ble han sentral i foreningen Filmveteranene som Tore Kinge fikk i stand i Norsk filminstitutt. Der ble han en smilets mann, alltid villig til å dele sine erfaringer.
Bergli debuterte som regissør med Arthurs forbrytelse (1955) og har også regissert noen kortfilmer og husmorfilmen Tipp topp i 1969.