Vinnerøyeblikket: Farmen 2018.

– Avisene løper TV 2s ærend ved å skrive mye om disse underholdningsprogrammene

– Bidrar ikke til noe annet enn at programmet får flere seere, mener omdømmeekspert.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Søndag kveld ble årets Farmen-finale vist på TV – og både TV 2 og produksjonsselskapet Strix fikk knallhard kritikk fra den tapende parten Kjetil Nørstebø, blant annet i VG.

Det har vært anklager om juks og utro tjenere, noe VG kunne fortelle allerede før sendingen av årets finale. Både TV 2 og Strix har avvist påstandene om juks. 

Merkevare- og omdømmeekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania tror store overskrifter i riksmediene, om hendelser eller personer i store underholdningsprogrammer som «Farmen» eller «Idol», kun bidrar til én ting – uavhengig av om det er positive eller negative oppslag: 

– Jeg tror alle avisoverskrifter, når det kommer til denne typen TV-underholdning, ikke bidrar til noe annet enn at programmet får flere seere, sier han til Medier24.

I snitt fulgte 782.000 personer hele årets finalesending av «Farmen» og 900.000 fulgte finalen på topp, ifølge Kampanje. 

– Gjensidig avhengighet 

Blindheim tror ikke den negative oppmerksomheten rundt finalen vil påvirke omdømmet til programmet eller kanalen negativt på noen måte. 

– Dette er ikke en eksamen, hvor fusk vil bli slått hardt ned på. Dette er underholdning, gøy og moro, og dermed tror jeg ikke noen negative oppslag er med på å svekke omdømmet til kanalen. Det er kanskje noen som tar dette veldig alvorlig, men de vil også fortsette å følge med på programmet, sier han. 

Trond Blindheim. Her fra en paneldebatt i2009. Foto

Han beskriver relasjonen mellom TV-underholdning og de store riksavisene som et «gjensidig avhengighetsforhold», hvor det at de store avisene vier programmet plass øker seertallene til programmet, noe som er positivt for produksjonen. 

Samtidig blir deltakerne i de ulike programmene stadig mer kjent for flere og flere nordmenn, slik at ønsket om å lese om dem i avisene blir større – og dermed gi høyere lesertall for avisene som skriver om programmene. 

– Det kan virke som at det er en gjensidig avhengighet her, sier han. 

– Løper TV 2s ærend

Videre sier han at han mener avisene gjør selskaper som TV 2 en tjeneste, ved å bidra til å bygge opp programprofiler. 

– Avisene løper TV 2s ærend ved å skrive mye om disse underholdningsprogrammene. Flere som er med får kjendisstatus etter å ha deltatt i programmene, og de samme personene kan igjen brukes som profiler og programledere senere, sier han og legger til:

– Det er nærmest en karrierevei for dem som er karismatiske, og de som ofte utmerker seg i programmet på en eller annen måte – enten ved å være snill, flink – eller slu og utspekulert, sier han. 

Han trekker fram eksempler som Henrik Borg Elvejord fra årets «Ex On The Beach», som har fått en rekke oppslag i mediene om egen psykisk helse, skapt debatt om casting-prosesser og gitt ut boka «Text On The beach» – en bok som ble behørig omtalt i norske medier. 

Det finnes også eksempler som Einar «Lothepus» Lothe, som har seksdoblet egne inntekter etter deltakelsen i «Farmen kjendis», ifølge Dagbladet.

Eller TV-profil Martine Lunde, som først var med i «Paradise Hotel», før hun svingte seg på «Skal vi danse»-gulvet i høst og nå skal være med i sesong 10 av «Bloggerne» på TV 2. 

(Saken fortsetter under bildet av Gaute Grøtta Grav fra Farmen-deltakelsen tilbake i 2001) 

– Vesentlig

Gaute Grøtta Grav er et eksempel på en av dagens TV 2-profiler som først begynte som reality-deltaker: Her er et bilde fra da han ble presentert som deltaker i Farmen tilbake i 2001. Han er i dag programleder for programmet. Foto: Morten Holm / Scanpix.

Nyhetssjef i VG Rampelys, Atle Jørstad, sier han mener den dekningen de har hatt av årets Farmen-finale er vesentlig og viktig kultur- og underholdningsjournalistikk. 

– Generelt mener jeg det er vesentlig at mediehusene lager stoff på det folk bryr seg om, når det kommer til TV-dekningen generelt og Farmen spesielt. VG skal være best på bråket i Farmen akkurat som vi skal være best på bråket i KrF, sier han til Medier24. 

– Er underholdning og politikk like vesentlig? 

Det er vesentlig på forskjellige måter: Når 900.000 sitter samlet og ser på det avgjørende øyeblikket i Farmen, så er det vesentlig at vi i VG klarer å være i synk med det leserne er opptatt av. 

Når det kommer til muligheten for å bygge profiler, sier Jørstad at han ser på det som åpenbart at VG har en posisjon hvor de kan bidra til dette. 

– VGs omtale har åpenbart en positiv effekt og er med på å skape buzz rundt programmet. Vi vet at vi kan være med på å bygge profiler og den posisjonen er vi bevisst på at vi har. Betyr det at vi ikke skal skrive om TV-seriene folk bryr seg om eller TV-kjendisene folk kjenner til? Jeg mener vi åpenbart skal gjøre det.

– God og kritisk underholdningsjournalistikk

Han forteller at det i alle saker de gjør er det journalistiske vurderinger som ligger til grunn for de sakene de jobber med, uavhengig av saksfelt. 

– I alle saker vi gjør, og alle innsalg vi får, så er balansen mellom hva vi får ut av det journalistisk og PR vi gir tilbake en av hovedvurderingene vi gjør for hvorvidt vi går videre med en sak eller ikke. 

Han mener at kritisk underholdningsjournalistikk er både nødvendig og vesentlig., og understreker at han ikke mener VG har løpt TV 2s ærend i dette tilfellet. 

– I går og tidligere i høst er noe av det vi har truffet best på å nyansere det glansbildet TV-kanalene har vist fram. Finalen i går viser ikke fram det bråket som har skjedd i kulissene på noen som helst måte, og hvis ikke VG hadde tatt tak i dette, hadde ingen visst det. Det mener jeg er vesentlig kultur- og underholdningsjournalistikk. Å kunne gå inn der og nyansere bildet som kommersielle aktører tegner i sine serier, sier han. 

Videre sier han at han ikke ser den store forskjellen med å gå store selskaper i sømmene – uavhengig av hvilket selskap det er. 

– Det å gå store, kommersielle selskaper etter i sømmene er vesentlig journalistikk, uansett hva selskapene driver med. Enten det er Telenor, TV 2 eller Equinor, så er det en del av jobben. På så store programmer som dette, som så mange følger, så mener jeg en vesentlig del av jobben vår å se på om ting går rett for seg. 

– Må tåle kritisk søkelys

TV 2s PR- og mediesjef Jan Petter Dahl sier han ser positivt på kritisk søkelys på programmer som Farmen. 

PR- og mediesjef Jan-Petter Dahl i TV2 Bilde

– Det er selvsagt bra at det er interesse for programmene våre. Farmen er trolig den mest gjennomlyste underholdningsproduksjonen på norsk TV, og vi er derfor innforstått med at det vi gjør må tåle et kritisk lys fra andre medier, skriver TV2s PR- og mediesjef, Jan Petter Dahl, i en e-post til Medier24. 

Han mener det er vanskelig å vurdere hvorvidt oppslagene denne uken har gitt utslag på seertallene. 

– Farmen er det TV-programmet som det trolig skrives mest om i norske medier – gjennom hele sesongen. Det er vanskelig å si om denne ukes oppslag har gitt flere seere på finalen, som hadde noe lavere seertall enn i fjor. Men når over 900.000 seere følger finalen på det meste, er det selvsagt et veldig høyt tall på norsk TV.

Han mener mediene ikke hadde «vært i takt med sine egne lesere» om de ikke hadde omtalt programmer som har så høye seertall som Farmen. 

Han er også opptatt av å understreke at TV 2 ikke har forsøkt å legge skjul på noe i forbindelse med dekningen av finale-bråket og at han ser på VGs kritiske journalistikk om finalen som balanserte.

– De sakene VG har skrevet om dette så langt oppfatter vi som balanserte, og vi har forståelse for at VG vil skrive om det. Vi har aldri prøvd å legge skjul på noe rundt denne saken fra TV 2 sin side, skriver han. 

Powered by Labrador CMS