Innovasjonsmiljøet i Schibsted ledes av produktsjef Tobias Calminder og Next Media-sjef Frida Kvarnström.
Innovasjonsmiljøet i Schibsted ledes av produktsjef Tobias Calminder og Next Media-sjef Frida Kvarnström.

Tobias og Frida leder Schibsteds innovasjons­miljø: – Vi ser på oss selv som en slags inkubator

Schibsted har satt opp «fremtidshuben» Next Media for å finne nye forretningsideer innenfor mediebransjen.

Publisert

En underavdeling i Schibsteds Next-divisjon, kalt Next Media, skal det utvikles nye og uavhengige medieprodukter for Schibsted, kommer det frem i en pressemelding av Schibsted.

- Vi trenger å være i forkant med å tilby våre brukere produkter som hjelper dem med å løse nye behov, sier Frida Kvarnström, lederen for Next Media.

Intern start-up

Schibsted Next media er et internt innovasjonssenter i Schibsted, og skal drive både allerede lanserte og nye satsinger.

- Vi ser på oss selv som en slags inkubator, en intern start-up for innovasjon, sier produktsjef Tobias Calminder.

Next Media, som tidligere ble kalt Next Gen, ble nylig omdøpt og har fått et tydeligere mandat til å jobbe frem nye forretningsideer innenfor media.

Innovasjonsprosessen starter med hva de kaller et «bet», som er et problemområde de tror Schibsted burde se nærmere på.

Fanny Chays er en av produktlederne i Next Media.
Fanny Chays er en av produktlederne i Next Media.

– Noen «bets» kan være veldig smale, for eksempel om Schibsted bør starte et nettsted for hundeeiere. Andre kan være tilsvarende brede, for eksempel hvordan innhold vil se ut i framtiden, sier Kvarnström.

Inntekter

Produktleder Fanny Chays følger opp:

– Vårt mål er å finne neste generasjons medieprodukter for Schibsted.

Blant initiativene som allerede er lansert er Omni Next, som Schibsted kaller en «plattform for enkel og smart kurering av innhold». Omni Next brukes i Norge av E24 med sin app MinE24, svenske Omni og Omni Ekonomi, i tillegg til Svensk Näringslivs fPlus.

– Jeg håper at vi i løpet av ett eller to år har identifisert minst ett - og forhåpentligvis mange flere - initiativ som vi har vært i stand til å skalere, og som vi ser kan bringe betydelige inntekter til Schibsted, sier Kvarnström.

Powered by Labrador CMS