En underavdeling i Schibsteds Next-divisjon, kalt Next Media, skal det utvikles nye og uavhengige medieprodukter for Schibsted, kommer det frem i en pressemelding av Schibsted.
- Vi trenger å være i forkant med å tilby våre brukere produkter som hjelper dem med å løse nye behov, sier Frida Kvarnström, lederen for Next Media.
Intern start-up
Schibsted Next media er et internt innovasjonssenter i Schibsted, og skal drive både allerede lanserte og nye satsinger.
- Vi ser på oss selv som en slags inkubator, en intern start-up for innovasjon, sier produktsjef Tobias Calminder.
Next Media, som tidligere ble kalt Next Gen, ble nylig omdøpt og har fått et tydeligere mandat til å jobbe frem nye forretningsideer innenfor media.
Innovasjonsprosessen starter med hva de kaller et «bet», som er et problemområde de tror Schibsted burde se nærmere på.
– Noen «bets» kan være veldig smale, for eksempel om Schibsted bør starte et nettsted for hundeeiere. Andre kan være tilsvarende brede, for eksempel hvordan innhold vil se ut i framtiden, sier Kvarnström.
Inntekter
Produktleder Fanny Chays følger opp:
– Vårt mål er å finne neste generasjons medieprodukter for Schibsted.
Blant initiativene som allerede er lansert er Omni Next, som Schibsted kaller en «plattform for enkel og smart kurering av innhold». Omni Next brukes i Norge av E24 med sin app MinE24, svenske Omni og Omni Ekonomi, i tillegg til Svensk Näringslivs fPlus.
– Jeg håper at vi i løpet av ett eller to år har identifisert minst ett - og forhåpentligvis mange flere - initiativ som vi har vært i stand til å skalere, og som vi ser kan bringe betydelige inntekter til Schibsted, sier Kvarnström.