VG-Torry om at Rema trekker seg fra Familieliv: – Det står flere nye annonsører på trappene
– Vi skulle gjerne hatt med Rema videre, men når de valgte å bruke midlene sine på en annen måte, henter vi inntektsgrunnlaget hos andre annonsører, sier sjefredaktør Torry Pedersen i VG.
Nylig ble det kjent at Rema 1000 trekker seg ut av samarbeidet med VG. Det kommersielle samarbeidet «Familieliv» har publisert annonsørinnhold for Rema 1000, men er produsert av VG Partnerstudio AS.
Samarbeidet ble først presentert som sponset journalistikk i fjor, før det ble felt i PFU og omprofilert til annonsørinnhold.
– Usedvanlig fornøyd med inntektene
Sjefredaktør Torry Pedersen i VG sier Rema 1000 har varslet at de vil ut av samarbeidet for en stund siden.
– Jeg vil takke Rema 1000 for det samarbeidet vi har hatt om Familieliv. Jeg tror det har vært banebrytende for måten man finansierer journalistikk på i fremtiden. Når Rema nå velger å bruke markedsmidlene sine på en annen måte, så er det også et trendbilde - at markedskommunikasjonen er mer dynamisk og endrer seg raskere enn tidligere.
– Når det er sagt, er det ikke mangel på andre interessenter for å inngå avtaler med VG. Det står flere nye annonsører på trappene. Vi ser fortrøstningsfullt på fremtiden, hvor vi tror at «native advertising» blir helt vesentlig.
– Har dere tjent bra med penger på denne satsingen?
– Jeg er helt usedvanlig fornøyd med den inntektsstrømmen som denne type annonsering og kommersielt samarbeid representerer for VG, det har overtruffet mine forventinger. Vi skulle gjerne hatt med Rema videre, men når de valgte å bruke midlene sine på en annen måte, henter vi inntektsgrunnlaget hos andre annonsører.
– Kommer Familieliv til å bestå?
– Det kommer til å bli en annen branding, for det er så relatert til Rema, men man kan være trygg på at det kommer andre samarbeidsmodeller, sier han til Medier24.
21. januar ble VG felt i Pressens faglige utvalg for Familieliv. De mente den var i strid med Vær varsom-plakaten punkt 2.8 som slår fast at sponsing i nyhets- og aktualitetsjournalistikk, er uforenlig med god presseskikk. Etter denne gang, ble det gjort flere endringer og merket mye mer tydelig.
Bagatellmessige diskusjoner i PFU
Torry Pedersen mener debatten i lys av Familieliv, vil nå historiebøkene:
– Når historien vil skrives, vil man se på diskusjonene i PFU som relativt bagatellmessige. Vi har trukket opp retningslinjene og fått mer aksept og tilslutning om denne type annonsering i bransjen, avslutter han.
Rema 1000 sin kommunikasjonsdirektør Mette Fossum-Beyer sier til Mediapuls at Familieliv var god læring, som Rema ikke angrer på.
Men at man nå skal bruke budsjettet på å fortsette å «bygge sitt eget mediehus», som Medier24 tidligere har omtalt.