Podkaster har vært en av årets store «hyper» i mediebransjen, men så langt har få klart å omsette hype og lyttertall i solide inntekter.
Ei heller VG, som i fjor stod bak Norges største podkastsuksess; Uløst.
Men nå blir det penger i podkast - det vil si, det blir penger av podkast-formatet i seg selv:
I dag slapp VG Partnerstudio den kommersielle podkasten Poddsen. Sendingen er laget for Norsk Tipping, og produsert av Monster.
Og blir med det trolig Norges første annonsørpodkast fra et mediehus.
- Vi gjør dette fordi vi mener det er godt og relevant innhold, som alt annet VG Partnerstudio lager. Og podkast er en del av framtidas måte å formidle informasjon på, sier Haavik.
Samtidig skal det selvsagt gi inntekter for VG. Og reklameeffekt for Norsk Tipping.
Hele podkasten er nemlig en «annonse», for å bruke et kjent begrep. Men som man vil høre (eller se) av første episode - av totalt ni episoder som skal komme, er det ikke utpreget kommersielt preg over innholdet, som sådan.
Det er kort og godt programleder Håvard Lilleheie som prater fotball og vinnersjanser foran EM med en gjest - denne gang Kjetil Rekdal.
- Fokusen er ikke på odds som sådan, men å lage godt innhold på fotball-EM, sier Haavik.
- Og så distribuerer vi det både som lyd og video, på VG.no, VGTV og i iTunes som podkast. Vi ønsker å gi seerne og lytterne mulighet til å konsumere det slik de selv ønsker, legger han til.
Bak produksjonen står som nevnt Monster, samt reklamebyrået Try. Det lukter med andre ord noe som koster penger for kunden.
- Det er en kostbar produksjon, men det er også fordi vi skal levere på dette som på annet - godt innhold og verdi for våre kunder, sier Haavik.
- Blir det flere podkaster?
- Dette er et prøveprosjekt under fotball-EM, og så får vi se. Men vi har klart tro på podkast som en framtidig formidlingsmetode. Og så er det gøy å gjøre noe nytt, sier Haavik.
VG Partnerstudio ble i fjor skilt ut som eget selskap og satsingsområde for å produsere kommersielt innhold på nye formater. Det har ikke skjedd uten en og annen debatt og flere PFU-fellelser. Men for kundene virker det, mener Haavik.
- Vi har hatt et samarbeid med rundt 20 kunder, og kundene ønsker å jobbe med oss, sier Haavik.
Og i motsetning til de fleste andre pilene i mediebransjen, kan han melde om gode tall:
- Vi ligger bedre enn budsjett, både på inntjening og bunnlinje, sier Haavik.
Den mest omdiskuterte satsingen for Partnerstudio har utvilsomt vært det såkalte «Familieliv», for Rema 1000. Etter en smell i PFU rigget VG om på presentasjon og merkingen, og siden har satsingen rullet og gått - godt.
For om satsingen var mye debattert, har leserne tatt vel i mot den:
- Vi markerer nå snart 10 millioner sidevisninger på Familieliv. Leserinteressen er veldig høy, det er mange lesere som kommer igjen - og jeg tror Rema 1000 er fornøyd med å bygge en målgruppe, som også får kommersielle budskap fra dem, sier Haavik.
Bygger videre på satsingen
Ifølge innholdssjefen er tanken at når leseren er inne på «Familieliv»-sidene, skal målgruppen være i bedre modus for å konsumere også reklamebudskapene.
Ved siden av det som merkes kommersielt innhold, men som produseres omtrent som journalistikk. Og det gjør det fortsatt, selv om merkingen er endret:
- Det publiseres normalt to saker daglig, og måten å jobbe på er ganske lik som i starten. Dette er ikke noe Rema skal «godkjenne» fra sak til sak - vår jobb er å produsere godt og relevant innhold for målgruppen, sier Haavik.
Han sier at VG og Rema nå søker å utvide samarbeidet videre med flere spennende satsinger.
- Vi utvikler Familieliv videre. Blant annet med mer levende bilder, håper vi.