Fake news er blitt årets store klisjé i norsk mediebransje og offentlig debatt, godt inspirert av den nyvalgte amerikanske president Donald Trump.
Den årlige Medieundersøkelsen, som er Norges eldste og største medieundersøkelse og presenteres hvert år under Nordiske Mediedager i Bergen i mai, har i år spurt norske redaktører og journalister om deres oppfatning av forholdene i Norge.
På spørsmål om de mener det forekommer journalistikk i Norge som er basert på usannheter, svarer 29 prosent av redaktørene og 28 prosent av journalistene at de tror det forekommer i noen eller stor grad.
Det melder Nordiske Mediedager i en sniktitt på resultatene fra undersøkelsen.
Rundt syv av ti mener at dette forekommer i liten grad, og kun en liten minoritet mener at falske nyheter er et stort problem.
Men nesten tre av ti i norske redaksjoner mener altså at dette er noe som forekommer i noen grad.
- Det synes jeg er en ganske stor andel, med tanke på at norske mediefolk som oftest vil forsvare sin stand, sier professor ved Universitetet i Bergen, Frank Aarebrot, som er faglig ansvarlig for undersøkelsen.
Medieundersøkelsen har siden 1999 vært Norges største undersøkelse om holdninger til og bruk av media. Resultatene presenteres i sin helhet under Nordiske Mediedager i Bergen 10.–12. mai.
Årets hovedtema for Medieundersøkelsen vil være medlemmer av de politiske partiene og deres holdninger til mediespørsmål.
Her er det omtalte spørsmål nummer 12 i undersøkelsen - og svarene:
«Informasjon kan være basert på fakta – men kan også være basert på bløff og fiksjon. I hvilken grad mener du det forekommer journalistikk i Norge som er basert på usannheter?