Faktisk og Kristoffer Egeberg (t.v.) skal samarbeide med Forbrukerinspektørene - her ved programleder Marit Evertsen Grimstad.

Kristoffer & co skal samarbeide med FBI: Faktasjekk blir et nytt element i det populære forbrukerprogrammet

Faktisk får en egen sekvens i det populære forbrukerprogrammet på NRK 1.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

NRK og Faktisk.no skal samarbeide i neste sesong av Forbrukerinspektørene (FBI), skriver faktasjekktjenesten i en melding fredag.

Det populære programmet, som i år har nådd opptil 608.000 seere på onsdager, skal utvides med 10 minutter i 2018. Det betyr plass til nye elementer.

- Dette gleder vi oss veldig til. Vi har hatt et ønske om å faktasjekke flere forbrukertemaer. FBI gir oss muligheten til å nå et stort publikum på en spennende flate, sier Faktisk-redaktør Kristoffer Egeberg i meldingen.

Faktisk.no har siden lanseringen tidlig i juli 2017 markert seg i samfunnsdebatten, og gjort over 100 faktasjekker. FBI har vært ett av NRKs mest sette magasinprogrammer i snart 20 år og sendes hver onsdag kveld.

- Vi omgis av både reklamepåstander, myter og annen markedsføring som ikke alltid er så pålitelig, og våre seere spør stadig om noe er sant eller ikke. Dette samarbeidet skal gi seerne våre klare svar på noen av disse påstandene, og det gleder vi oss til, sier programleder Marit Evertsen Grimstad.

Samarbeidet med NRK blir det andre siden oppstarten. Under valget leverte Faktisk.no faktasjekker til valgprogrammet Detektor, med Fredrik Solvang i spissen.

Fra de første opptakene i Faktisk.nos lokaler som skal brukes i forbindelse med den nye sekvensen i neste sesong av Forbrukerinspektørene på NRK 1.

Denne gangen vil Faktisk.no være med på en egen sekvens i FBI, der aktuelle forbrukertemaer faktasjekkes.

- Som ved samarbeidet med Detektor, får Faktisk.no tilført ekstra ressurser fra NRK i forbindelse med samarbeidet med FBI, heter det i meldingen.  

- Vi hadde et godt samarbeid med NRK under valgkampen, og bygger videre på dette nå.  FBI gir oss muligheten til å nå en stor seergruppe som vi ikke kan nå gjennom egne kanaler. Derfor har et slikt samarbeid stor verdi for oss, sier Egeberg. 

 - Jeg tror våre faktasjekker vil være et godt supplement til forbrukerjournalistikken i Norge. Forbrukerstoff opptar mange – der det allerede finnes mye god kritisk journalistikk og tester. Men der det dessverre også finnes mye villedende markedsføring, myter og røverhistorier, legger han til. 

Powered by Labrador CMS