En svært liten andel av norske ungdommer stoler ikke på noe de finner på internett.
En svært liten andel av norske ungdommer stoler ikke på noe de finner på internett.

Åtte av ti norske ungdommer sliter med falske nyheter

–´Ungdom kvier seg for å delta i samfunnsdebatten, sier lederen i Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no

Publisert

I morgen avholdes kampanjen “Safer Internet Day” i hele Europa. I den anledning har Buypass i samarbeid med Tenk, en del av Faktisk.no, gjennomført en undersøkelse hos norske ungdommer i alderen 15-18 år. Den viser de største problemene de opplever på internett i dag.

Blir mindre aktive i samfunnsdebatten

– Barn og ungdom har vendt seg til en ny virkelighet preget av mye falsk informasjon. Denne undersøkelsen viser at de er flinke til å ta ulike forhåndsregler på nett for å unngå å bli villedet, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.

Safer Internet Day er støttet av blant annet Europakommisjonen, Europol, Interpol, Facebook, Google, Microsoft, Netflix, Snapchat, Lego, Tik Tok og flere andre store aktører.

Tenk, skoleavdelingen i Faktisk.no, mener ubehag på nettet fører til at ungdom blir mindre aktive deltakere samfunnsdebatten.

– Politikere som blir utsatt for drittpakker kan i verste fall miste tilliten og derfor tape en sak de kjemper for. Ungdom opplever litt det samme og kvier seg for å delta i samfunnsdebatten. Dette taper både ungdommen og demokratiet på, sier Sølve Kuraas Karlsen, leder for skoleavdelingen Tenk i Faktisk.no

– Den massive informasjonen kan være vanskelig å navigere i, noe som kan gjøre at de mister tilliten også til troverdig informasjon. Derfor er det viktig de får konkrete verktøy som de kan faktasjekke påstander med. De falske nyhetene blir mer og mer sofistikert og det krever at kunnskap og teknikker i kildekritikk må utvikles hele tiden, sier hun.

Dette viser tallene om norsk ungdom:

  • 81 prosent sier det er viktig å finne ut hva som er sant og usant på nettet
    • Hovedgrunner: 1. Å være sikker på hva man snakker om,og 2. Ikke bli lurt
  • 49 prosent søker opp innehaveren av en nettside
  • 39 prosent har blitt utsatt for ubehagelige bilder på nett
  • 21 prosent har blitt mobbet på nett
  • 21 prosent har blitt utsatt for seksuell trakassering
  • 11 prosent har blitt svindlet for penger
  • 8 prosent har blitt frastjålet privat informasjon
  • 48 prosent forhører seg med venner for å unngå å bli lurt
    • 41 prosent sjekker nettaviser - 10 prosent sjekker ingenting
  • 57 prosent kontrollerer nettsiders URL for om den er ekte
    • 49 prosent går ett skritt lenger og sjekker innehaveren via sertifikat
  • 75 prosent undersøker på nettet om hvilken skole og utdanning de skal velge seg
    • 71 prosent gjør det samme om hvilke ferie- og reisemål de skal bestemme seg for.
  • En svært liten prosentandel på drøye fire prosent stoler ikke på nettet i det hele tatt
Powered by Labrador CMS