Teknisk Ukeblad (TU) har lenge vært blant Fagpressens største medlemmer, men nå er det slutt.
TU har meldt seg ut av Fagpressen, bekrefter styreleder i TU, Trond Markussen, til Medier24.
– Vi meldte oss inn i Fagpressen for en stund siden, men nå ser vi ikke nødvendigvis merverdien av det lenger. Da melder vi oss ut, sier Markusen til Medier24.
Teknisk Ukeblad er det sjuende største medlemmet i Fagpressen, med et papiropplag i 2019 på 156.937 eksemplarer, ifølge Fagpressens egen oversikt.
Markussen forteller at utmeldingen har sammenheng med en endring av strategien til TU - og at de ønsker å gå mer i retning av å være et allment nyhetsmedium.
– Vi ser at mediebransjen endrer seg. Vi er et mer allmenngyldig medie, og skal nå bredere ut enn tidligere. Profilen vår har endret seg, og det er noe av bakgrunnen for at vi nå melder oss ut, sier han.
– Leit
Administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen, sier at de mener det er leit at TU velger å melde seg ut.
– Ja, det er korrekt at TU har meldt seg ut med virkning fra 1. januar. Årsaken er deres omlegging av strategi for produktet deres, skriver han i en melding til Medier24.
Han har forståelse for valget Teknisk Ukeblad har gjort.
– Vi synes selvsagt det er leit når store og viktige medlemmer velger å melde seg ut, men vi respekterer selvsagt at de med sin endrede strategi mener de ikke passer inn i fagpressekategorien fremover, skriver han i en e-post til Medier24.
– Mer allmenn
Administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad, Jan Moberg, sier til Medier24 at utmeldingen handler om at de nå satser knallhardt digitalt og på digital abonnementsvekst.
Medlemmer av NITO og Tekna, som eier Teknisk Ukeblad, får rabatt på sine digitale TU-abonnementer, men det er ikke en del av medlemskapet, slik et papirabonnement er.
– En del av kjernestrategien nå er digitale abonnement – der runder vi straks 10.000 abonnenter. Det er det produktet vi nå har mest fokus på at skal vokse, sier han.
Moberg forteller at de nå jobber med å bli et mer allment nyhetsprodukt, og han sammenlikner dem mer med DN og Finansavisen, enn han gjør med resten av Fagpressen, og at satsingen på å bli et mer allment nyhetsmedium også må sees på som en del av argumentasjonen for hvorfor Fagpressen ikke lenger er riktig sted å være medlem for TU sin del.
– Om lag 80 prosent av leserne våre i dag er i det allmenne markedet. Det er vi svært godt fornøyd med.