Administrerende direktør Per Brikt Olsen og nestleder Berit Nyman i Fagpressen reagerte med full jubel etter at kulturministeren kom med momsnyheter under Nordiske mediedager i 2018. Først nå er ordningen blitt en realitet.

Nå er det endelig nullmoms på digital dybdejournalistikk: Dette må pressen være klar over

– Sett dere skikkelig inn i regelverket, sier Fagpressen-direktøren.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag 1. juli er dagen mange fagmedier i Norge har ventet på. For nå er den digitale nullmomsen endelig satt ut i live.

Det betyr i klartekst at alle som leverer digital dybdejournalistikk vil spare millioner på momsfritak i årene som kommer.

Momsen ble bekreftet i revidert statsbudsjett i mai, og gikk formelt gjennom Stortinget i forrige uke. 

Administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen, forteller at det feires i lokalene deres i disse dager.

– Dette er en kjempeseier for oss. Dette er det største mediepolitiske gjennomslaget vi har hatt i nyere tid, sier Olsen til Medier24.

Les Fagpressens egne råd om nullmomsen nederst i saken!

– Ikke hiv dere over

Fagpressen har jobbet for og krevd dette i lengre tid, men det har vært usikkerhet rundt hvordan ordningen skulle innrettes

Dette er nullmomsen:

*Momsfritak på digital dybdejournalistikk

*Omfatter både dybdenyheter og breddenyheter

*Dybdenyheter er «dyptgående journalistisk produksjon av nyheter og aktualitetsstoff fra et avgrenset samfunnsområde»

*Plattformnøytral, noe som betyr at den gjelder både for publisering på papir og på nett

*Gjelder fra 1. juli 2020

– Dette er et skikkelig vannskille. Nå får vi like muligheter som alle andre. For hovedgrunnen til at vi har kjempet for dette er for å få avgiftsmessig likebehandling - uavhengig om du leverer journalistikken på papir eller digitalt, sier Olsen.

– Tidligere har rammebetingelsene vært et aktivt hinder for utvikling og innovasjon i fagpressen. Nå er dette hinderet borte. Nå ligger forholdene til rette for en mer moderne og tidsmessig riktig journalistikk, sier Olsen.

Men Fagpressen-sjefen har et klart råd til alle fagredaksjoner som nå ser muligheter til å spare store summer.

– Det er svært viktig at alle medlemmene setter seg inn i regelverket, sier Olsen. 

– Ikke hiv dere over løsninger uten en ordentlig strategisk forankring og detaljert plan på hvordan dere skal få til overgangen, understreker han.

– Teoretisk mulig å bomme

Kulturminister Abid Raja kom med gode nullmoms-nyheter til fagpressen tidligere i vår.

Fagpressen har utarbeidet sine egne råd til medlemmene sine om de nye mulighetene som nå har åpnet seg.

Spesielt ber de redaksjonene om å være oppmerksom på hvilken del av den nye merverdiavgiftsloven som passer for sitt fagmedium

Olsen oppsummerer noe av det viktigste:

– Punkt én må være at redaksjonen setter seg ned og  legger en grundig strategiplan, som beskriver rollen man ønsker å ha med journalistikken sin, sier han.

– Det er også viktig å huske på at papirutgaven ikke berøres av endringen. Det er digitalutgaven som man tar betalt for som nå vil bli definert som en avis. Hvis man både har en papir- og digitalutgave, så må man studere paragrafene i merverdiavgiftsloven nøye, legger Olsen til.

Det er spesielt viktig å være oppmerksom på paragrafene 6.1 og 6.3, som omhandler henholdsvis «avis» og «elektronisk tidsskrift», sier han.

– Du må planlegge og vite at den utgaven du planlegger å lage treffer de reglene som beskrives i paragraf 6.1 og 6.3. For det er teoretisk mulig å lage et produkt som bommer på begge paragrafene, selv om det er enklere å treffe, sier Olsen med et smil.

– Vil gi raskere digitalisering

Det er god stemning hos Per Brikt Olsen og Fagpressen om dagen.

Hvis man som redaksjon finner ut at man ønsker å satse mer digitalt, så vil Fagpressen applaudere dere på veien, forteller Olsen.

– Nullmomsen gjør at man nå kan gå sømløst fra papir til det digitale uten at det er avgiftsmessig forskjell. Men det ikke sikkert at alle skal kaste papiret vekk og bli digitale med en gang, sier han.

Olsen tror nemlig fagpresse-mediene vil forbli på papir lenger enn andre i Presse-Norge.

Nullmomsen vil likevel føre til en etterlengtet digitalisering av bransjen, understreker han.

– Dette vil gi en raskere digitalisering av fagpressen enn det vi har sett tidligere. Nå er det ikke lenger et økonomisk hinder til å lage en digital abonnementløsning, sier Olsen.

– Vi ser allerede at flere har besluttet å satse mer digitalt og redusere på papir. Den utviklingen tror jeg vil fortsette fremover, sier han.

  • For ordens skyld: Medier24 er medlem i Fagpressen

Slik blir den nye nullmoms-ordningen:

 

Hvem gjelder ordningen for?
«Nullmomsen vil nå bli plattformnøytral (papir/nett), og vil omfatte dybdenyheter i tillegg til breddenyheter. Med dybdenyheter menes dyptgående journalistisk produksjon av nyheter og aktualitetsstoff fra et avgrenset samfunnsområde. Det er en forutsetning at dette publiseres av redaktørstyrte, seriøse medier som har til hensikt å bidra i samfunnsdebatten.»

 

Hva endres?
«Merverdiavgiftslovens paragraf 6.1 som omhandler aviser, endres til å bli plattformnøytral og utvides til å omfatte dybdejournalistikk i tillegg til breddejournalistikk.

Konkret betyr det at digitale fagmedier som er dynamiske og har minimum én oppdatering i uken, vil bli omfattet av loven og bli definert i avgiftsmessig forstand som en avis.

Merverdiavgiftslovens paragraf 6.2 endres også, som følge av endringene i paragraf 6.1, slik at det avgrenses mot tilfeller der fritaket vil følge av merverdiavgiftslovens paragraf 6.1 om aviser.

Det blir ingen endringer i paragraf 6.3, populært kalt 'tidsskriftloven'.»

 

Hvordan skal din utgivelse forholde seg til de forskjellige lovparagrafene?
«Trykte fagblader får med bakgrunn i dette ingen endring, og her kan du forholde deg til merverdigavgiftlovens paragraf 6.3, som tidligere. Deretter må du vurdere om du har en statisk eller en dynamisk nettutgave. Har du en tilnærmet PDF, vil du kunne få merverdiavgiftsfritak ved kun å forholde deg til paragraf 6.3, som beskrevet over.

Har du en dynamisk nettutgave, med hyppige oppdateringer, defineres den som avis, og du må benytte paragraf 6.1 på samme måte som brede nyhetsaviser. Dette gjelder uavhengig av om du også har en papirutgave – eller ikke.»

 

Viktigst å ta hensyn til for å kunne benytte digitalfritaket:
«Det er avgjørende viktig for fagtidsskrifter å være klar over hvilke krav som stilles til innhold, målgruppe og omsetningsmåte for å kunne benytte merverdiavgiftsloven, paragraf 6.1. Dette kommer Fagpressen tilbake til, med en enklest mulig beskrivelse, på fagpressen.no. Vi arbeider fortsatt med den fullstendige forståelsen av hva regelverket innebærer. De viktigste kravene som må oppfylles er:

  • Merverdiavgiftslovens definisjon av en avis innenfor dybdejournalistikk
  • Rettet mot allmennheten fra et avgrenset samfunnsområde»

Kilde: Fagpressen

Powered by Labrador CMS