– Vi har fått noen mailer med spørsmål om dette medlemskapet, sier Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen til Medier24.
Han forteller at henvendelsene går på aktivitet i Facebook-gruppa med samme navn som nettavisa.
– Facebook-gruppa er ikke medlem hos oss. Det er selve nettstedet som er medlem. Jeg skjønner at det kanskje er vanskelig for folk å se den forskjellen, sier Olsen.
Også på Twitter rases det mot Fagpressen. Flere Twitter-brukere etterlyser svar fra organisasjonen på hvordan det er forenelig å være medlem av Fagpressen og samtidig la hets ligge i kommentarfeltene.
Fagpressen-direktøren forteller at styret, som har oppnevnt nettstedet som medlem, har forholdt seg til søknaden fra Jarle Aabø, redaktør i nettstedet. I den er beskriver Aabø nettstedet og ikke facebookgruppa.
– Slik styret har vurdert det, fyller de kriteriene for medlemskap.
På spørsmål om hva som er forskjellen på Jarle Aabø, redaktør i «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo» og Jarle Aabø administrator i facebookgruppa «Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo», svarer Olsen:
– Vi har ikke forholdt oss til den. Poenget til Aabø da han søkte, er at han ønsker å flytte aktiviteten til et seriøst nettsted som forholder seg til Vær varsom-plakaten.
– Er det ikke litt søkt å si at det er to forskjellige ting?
– Vi har forholdt oss til en søknad, og vurdert den mot våre kriterier. Det betyr at vi må kontrollere og gi råd til dem, på lik linje med andre medlemmer. Om det er slik at vi får noen situasjoner som er relevant i forhold til dette medlemmet, må vi selvsagt se på dét.
– Vi har ikke tatt vurdering av facebookgruppa og om det er noen koblinger der. Det som er vesentlig for oss er at det er et nytt medlem hos oss, som er en ny nettavis. Den beskriver at de skal jobbe med samferdsel som interesseområde og skal følge Vær varsom-plakaten. Det har vi sagt ja til, må da følge opp at de er i tråd med dette, svarer Olsen.
Olsen forteller at målet til Fagpressen er at medlemmene skal drive seriøs og god journalistikk. Det ligger i statuttene til organisasjonen at de skal passe på dét.
– Som medlem blir avisa underlagt Presseforbundet og pressens etiske regelverk.
– Vi ser at det kommer spørsmål om en annen type aktivitet på Facebook, som man kan se en kobling til nyhetsnettstedet på. Det må vi undersøke, det har vi ikke gjort. Vårt mål er ikke å bidra til useriøsitet, sier Olsen.
I en e-post til Medier24 skriver Jarle Aabø:
«Som alle medier er Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo også tilstede i sosiale medier gjennom en FB-gruppe. Som alle medier er vi plaget av upassende innlegg i kommentarfeltene på FB. En undersøkelse utført av likestillingsombudet i fjor viste at av 2.000 kommentarer som ble publisert på Facebook-sidene til NRK og TV 2, var 200 hatefulle. Heldigvis har vi 15 frivillige medarbeidere som løpende og så raskt som mulig sletter upassende innlegg. Samtidig har vi en streng blokkerings-policy, og vi har så langt kastet ut 81 personer som medlemmer i vår FB-gruppe.»
Vilkår for medlemskap
I Fagpressens vedtekter står blant annet dette om vilkår for medlemskap:
«Medlemmene skal ha redaksjonell selvstendighet. Redaktørplakaten skal legges til grunn for forholdet mellom mediets utgiver og redaktør.Medlemmene skal drive etter god presseskikk og forretningsskikk og er bundet av regler som er gitt av Fagpressen. Spesielt gjelder dette Vær varsom-plakaten og de øvrige regler gjeldende i Norsk Presseforbund.»