Fædrelandsvennen økte årsresultatet fra 5,8 millioner
kroner i 2021 til 10,8 millioner i 2022.
Det viser årsregnskapet for fjoråret.
– For oss, som for alle andre, var fjoråret preget av et
godt første halvår og et svært krevende annonsemarked i andre halvår. Men driften
har vært veldig god, sier administrerende direktør i Fædrelandsvennen, Håvard
Kvalheim, til Meider24.
Salgsinntektene til mediehuset holdt seg stabile på 205,7
millioner kroner, og samlede inntekter endte på 207,7 millioner - ned fra 209,2
millioner.
Kostnadene sank fra 201,7 millioner til 195,9 millioner.
– Vi er godt fornøyde med at vi har opprettholdt topplinjen, selv
om markedet har vært utfordrende. Og vi er godt fornøyde med resultatveksten,
sier Kvalheim.
Driftsresultatet endte på 11,8 millioner kroner, opp fra 7,5
millioner.
Kvalheim påpeker at de ikke har en underliggende dobling av
resultatet.
– Vi hadde en del migreringskostnader i 2021 knyttet til
flyttingen fra Schibsted til Polaris Media. Sånn sett har egentlig bare 2022
vært et mer normalt år.
Og Kvalheim sier at Fædrelandsvennen, som de fleste andre
mediehus, opplever at annonseinntektene er krevende i 2023.
– Ellers har vi god utvikling på abonnement Jeg tror vår
utvikling følger markedet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no