Få fire tips som gjør det enklere å måle Facebook-kampanjer.
Pixabay
Her er fire tips som gjør det enklere å måle effekten av Facebook-kampanjer
Slik vurderer Facebooks egne eksperter det hele.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Testing er et utrolig viktig verktøy når du skal måle effekten av kampanjer på Facebook.
Mobilens inntog på reklamemarkedet har utvilsomt endret måten vi konsumerer innhold på, noe som igjen påvirker hvordan vi bør teste effekten av kampanjer.
Marketing Science, som er en egen avdeling i Facebook, består av forskere, analytikere og utviklere. Avdelingen sitter på enorm kunnskap om markedsføring og hjelper flere store bedrifter med å utforme strategier og kampanjer for å lykkes med deres kampanjer.
Fire tips
Marketing Science Partner, Elsa Ögren, og Marketing Science Lead, Johan Kvist, har disse tipsene å komme med for en vellykket testing av effekt:
- Ikke legg for mye vekt på klikk og måling av dette. Ofte er det ingen signifikant effekt mellom klikkrate (CTR) og Nielsen Digital Brand Effect.
- Eksperimentering er nøkkelen til innsikt. Science Marketing-avdelingen anbefaler å bruke kvasieksperimentelle tester, kontrollerte eksperimenter eller metaanalyser av kontrollerte eksperimenter som testmetode for å sikre nøytrale funn.
- Opprett en delingstest for å prøve ut forskjellige versjoner av annonsene dine. Testen kan opprettes via Annonseadministrasjonen på Facebook. Her kan du for eksempel teste den samme annonsen på to ulike publikum for å identifisere hvor annonsen traff best. Du kan også teste to leveringsoptimaliseringer for å se hvilket utvalg som gir best resultater.
- Helt til slutt, avdekk følgende spørsmål før du igangsetter en ny kampanje:
- Hva er hensikten med kampanjen, er det for eksempel merkevarebygging eller salg?
- Hvilke alternativer finnes for måling av kampanjen?
- Hvordan skal kampanjen måles?
- Hvilken lærdom ga testingen, og hvordan skal vi ta ny innsikt i bruk?