Facebook Norge-sjef Rune Paulseth. Her fra en tidligere anledning.

Facebook lanserer nytt verktøy for å hjelpe små og mellomstore bedrifter under koronakrisen

– Det er ekstremt viktig for oss å gjøre det vi kan for å hjelpe og støtte, sier Facebook Norge-sjef Rune Paulseth.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag kveld ruller Facebook ut et nytt verktøy, som skal gjøre det enklere for forbrukerne å både oppdage og vise støtte til lokale bedrifter, samtidig som de også vil gjøre det enklere for bedriftene å kommunisere med kundene sine.

– Utbruddet av Covid-19 har satt mange små- og mellomstore bedrifter i en vanskelig situasjon, og det er ekstremt viktig for oss å gjøre det vi kan for å hjelpe og støtte disse i en tid hvor vi ser en økning i bruk av internett og sosiale kanaler, sier Facebook Norge-sjef Rune Paulseth i en melding til Medier24. 

 Mange små virksomheter sliter på grunn av korona-utbruddet. Færre mennesker er ute i gatene, noe som gjør at det er færre kunder innom butikkene. Mange har måttet stenge dørene. 

De nye Facebook-funksjonene innebærer blant annet de lanserer en eget emneknagg med navnet #SupportSmallBusiness, samt et eget sticker til Instagram. Når man bruker disse i sine historier, legges de til en felles historie, tilgjengelig for alle. Gjennom den skal det, ifølge Facebook, bli enklere å finne fram til små bedrifter i nærområder. 

De lanserer også «Businesses Nearby», som skal hjelpe forbrukere med å holde kontakten med, eller bruke penger hos, bedrifter lokalt. 

 

Paulseth håper Facebook kan bidra til å sette kunder og bedrifter i kontakt med hverandre enklere. 

– Forbrukere i dag er selv ivrige etter å hjelpe, og disse verktøyene vil gjøre det enklere å vise støtte og kommunisere med små- og mellomstore bedrifter. På bedriftssiden vil det bli enklere å henge med i den digitale utviklingen, og føre virksomheten mer sømløst over på alternative flater, sier han og legger til:

– Ved å hjelpe nå, og i fremtiden, har vi tro på at slike tiltak kan være med på å sikre fremtiden til lokale gründere og den helhetlige økonomiske fremtiden. Facebook kommer til å fortsette å jobbe dedikert med å støtte SMBer (små og mellomstore bedrifter red.anm.), og utvikle nye verktøy som kan hjelpe disse.

Tjenesten «Businesses Nearby» rulles ut i enkelte land mandag, men er foreløpig ikke tilgjengelig i Norden. En rekke andre tjenester for å hjelpe små og mellomstore bedrifter rulles ut i Norden. 

Powered by Labrador CMS