Facebook avdekket ny påvirknings­kampanje: Har tatt ned 652 kontoer, sider og grupper som skal ha forsøkt å villede og feilinformere

Facebook sier de falske kontoene og gruppene var en del av to politiske kampanjer som forsøkte å så feilinformasjon, ifølge New York Times.

Publisert

Innholdet flere steder stammet opprinnelig fra både Iran og Russland, ifølge selskapet. I motsetning til tidligere påvirkningskampanjer, som hovedsakelig retter seg mot amerikanere, var disse falske kontoene og gruppene også rettet mot folk i Latin-Amerika, Storbritannia og Midtøsten.

Facebook har lovet å slå ned på denne typen misbruk av den sosiale plattformen. Forrige måned kunngjorde selskapet at de hadde avdekket og fjernet 32 slike falske sider og kontoer.

De nyeste kampanjene kan se ut til å ha de samme målene som tidligere – å spre feilinformasjon som kan skape forvirring blant folk og endre deres politiske syn, ifølge avisen.

– Vi menere disse sidene, gruppene og kontoene var en del av to kampanjer. En fra Iran med bånd til statlige medier. Den andre kom fra flere personer som amerikanske myndigheter og andre har koblet til Russland, sier Facebook-sjef Mark Zuckerberg.

Den nye avsløringen understreker hvordan Facebook fortsatt brukes aktivt som en bærer av falsk informasjon. Etter presidentvalget i 2016 bekreftet selskapet at plattformen hadde blitt brukt til å spre splittende budskap til velgerne rundt temaer som rase, miljø og våpenkontroll.

Powered by Labrador CMS