Bruk Facebook Stories til å lage relevant innhold - i et vertikalt perspektiv

Skal man tro millennials-generasjonen har verden blitt vertikal. Eksempelvis produserer Taylor Swift sine musikkvideoer i dette formatet, og Samsung lanserte i april nyheten om utviklingen av Sero, verdens første vertikale TV-skjerm.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Over 500 millioner mennesker bruker dette formatet daglig via “stories” på Instagram og Facebook, men på tross av den enorme brukermassen er det fortsatt bedrifter som kvier seg for å ta i bruk de kommersielle mulighetene i stories.

For nettopp å gi brukere større kunnskap om hvordan man kan treffe målgruppen med relevant innhold, inviterte Facebook og Medier24 til gratis frokostseminar onsdag 30. oktober.

Kreativ rådgiver i Facebook, Josefine Billström og Corporate Communications manager Lukasz Lindell hadde for anledningen fløyet over fra Stockholm for å dele sine beste tips og anbefalinger.

Har effekt

Bruk av stories har en bevist effekt, påpekte Lindell og viser til at 49 % har blitt mer interessert i merkevarer eller produkter etter å ha sett relevant innhold via stories. (Tallene det vises til er hentet fra en undersøkelse gjennomført av Ipsos.).

På spørsmål om hvorfor stories har blitt så populært, svarer ambassadørene Billström og Lindell at det skyldes formatets kombinasjon av å være interaktivt og autentisk, at det brukes fullskjerm og at formen er kort, flyktig og leken.

Samme undersøkelse viser også at brukere ønsker innhold som gir informasjon om: ting de tror på og bryr seg om, relevante arrangementer, deres favoritt kjendiser samt produkter og merkevarer de er interesserte i.

Folk vil helst, ifølge undersøkelsen, se merkevarer legge ut stories som er korte og enkle å forstå, i tillegg til å inneholde tilbud eller lansering av nye produkter.

Hvordan treffe med stories?

På bakgrunn av kunnskapen undersøkelsene genererer vet vi dermed at innhold bør være kort, enkelt å forstå og ha et budskap (i form av et tilbud eller lansering av noe nytt).

Legger man i tillegg til rette for kreativitet, interaksjon med sluttbrukere og at innholdet utvikles spesifikt for mobile enheter, er man på god vei til å lykkes.

Andre undersøkelser, deriblant én gjennomført av den britiske avisen The Guardian konkluderer med at folk helst vil ha stories med enkle grafiske virkemidler som forklarer noe på en god måte. Dette er visstnok viktigere enn profesjonelle produksjoner, skal vi tro undersøkelsen det refereres til.

Dermed trenger ikke innhold å være polert for å treffe målgruppen, det er langt viktigere at innholdet er i enkelt og i tråd med bedriftens fokusområder.

Fordi det er utfordrende å bruke stories i form av at man må kjempe for hvert sekund oppfordrer Billström og Lindell bedrifter til å eksperimentere med ukonvensjonell historiefortelling.

Man må våge å være kreativ og å bruke verktøyene som skaper interaksjon med sluttbrukere.

Dette kan for eksempel være verktøyet for å gjennomføre meningsmålinger eller verktøyet som gjøre det mulig å stille spørsmål til brukergruppen.

Powered by Labrador CMS