Rødts partileder Bjørnar Moxnes.
Lise Åserud, Scanpix
Rødt mener politiske partier må offentliggjøre alle «dark post»-annonser på Facebook
Hva skjer med den politiske debatten dersom man bare viser budskapene mot enkelte målgrupper? Det er partiet ytterst til venstre bekymret før - og starter med å offentliggjøre alle sine målrettede budskap.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Rødt mener alle partier bør pålegges å offentliggjøre de skjulte Facebook-annonsene de sender ut.
– Facebook er en skitten slagmark når det gjelder åpenhet. Man kan skjule hvem man retter annonser mot. Og reklame kan få virke en uke før motstanderen får med seg kritikken.
- Hvis man treffer riktig med målrettingen, ser ikke motstanderen innholdet i annonsen, sier pressesekretær Iver Aastebøl i Rødt til Dagens Næringsliv.
I valgkampen benytter partier seg av muligheten til å kjøpe annonser på det sosiale mediet og tilpasse budskapet til ulike målgrupper.
Dersom dette gjøres riktig, er det kun de utvalgte målgruppene som ser annonsene. De er med andre ord ikke synlige hvis man besøker partienes offisielle Facebook-sider.
– Forutsetningen for en fungerende demokratisk samtale er jo at den du snakker dritt om, leser og kan svare. Hvis ikke har du det perfekte ekkokammer, sier Aastebøl til avisen.
Han mener at alle partier bør pålegges å publisere de skjulte annonsene de sender ut via Facebook.
Ifølge avisen har verken Frp, Ap, Sp eller KrF planer om å opprette et annonseregister, men MDG, Høyre og Venstre er åpne for ideen.