Tyskland med nye krav til Facebook

Tyskland innfører nye krav til hvordan Facebook kan samle og bruke data, blant annet fra apper som WhatsApp og Instagram.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Facebook vil i framtida ikke lenger få anledning til å tvinge sine brukere til å godta praktisk talt ubegrenset innsamling og bruk av ikke-Facebook-data til sin Facebook-profil, sier sjefen for det tyske konkurransetilsynet (FCO), Andreas Mundt.

Tyskland vil også ha slutt på at Facebook overvåker personer på nett som ikke har Facebook-profil, men som har vært inne på hjemmesider der Facebook-programvare er installert.

FCO konstaterer at Facebook har en dominerende posisjon innen sosiale medier i Tyskland, med 23 millioner daglige brukere.

Med 95 prosent av markedet for sosiale medier nærmer dette seg et monopol hvor brukere ikke har reelle alternativer, mener det tyske konkurransetilsynet.

– Brukerne må enten godta en omfattende kombinasjon av data eller avstå fra å benytte det sosiale nettverket, sier Mundt.

Facebook er uenig i FCOs beslutning og kommer til å anke avgjørelsen, opplyser selskapet i en kunngjøring.

– Vi har stor konkurranse i Tyskland fra blant andre YouTube, Snapchat og Twitter, hevder selskapet, som hevder at de nye reglene vil innebære urettmessig særbehandling.

Powered by Labrador CMS