Forbrukerrådet er ikke imponert over at Facebooks brukervilkår blir lettere å lese, så lenge forretningsdriften ikke endres.
Solum, Stian Lysberg / NTB Scanpix
Forbrukerrådet mener klarere Facebook-vilkår er ikke nok
Forbrukerrådet er ikke imponert over at Facebooks brukervilkår blir lettere å lese, så lenge forretningsdriften ikke endres.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Facebook er blitt enig med EU-kommisjonen om å gjøre brukervilkårene sine tydeligere. Det er en absolutt forbedring, mener Forbrukerrådet, men er likevel lite imponert.
– Det er underlig at EU-kommisjonen er så begeistret for lovnader om tydeligere brukervilkår, så lenge selskapet vil drive butikk som tidligere. Dette løser ikke utfordringene knyttet til utnytting av personopplysninger, selskapets dominerende stilling og utfordringene med europeisk personlovgivning, skriver fagdirektør Gro Mette Moen i en epost til NTB.
Hun mener selskapet må ta forbruker- og personvern alvorlig om de skal gjøre seg fortjent til brukernes tillit.
– Da kan de ikke nøye seg med kosmetiske endringer.