4 av 10 nordmenn mener Facebook ikke tar personvernet deres på alvor
– Vi er nødt til å gjøre mer for å beskytte folk sine data, og vi vet at vi trenger å gjøre mye mer for å gjenvinne folks tillit, sier Peter Münster, nordisk kommunikasjonssjef i Facebook.
Facebook har akkurat fylt 15 år, og krisene har stått i kø for teknologigiganten.
En undersøkelse InFact har gjennomført på vegne av Medier24 viser at svært mange ikke opplever at Facebook tar personvernet deres på alvor.
Av de spurte svarer 4 av 10 (40,6 prosent) at de i liten eller svært liten grad opplever at Facebook tar personvernet deres på alvor. Samtidig svarer 13,4 prosent at de i stor eller svært stor grad opplever at personvernet deres er godt ivaretatt hos nettsamfunnet.
– Uvitenhet
Cecilie Staude underviser i sosiale medier ved Handelshøgskolen BI, og har jobbet mye med Facebook. Hun er ikke overrasket over tallene som Medier24 presenterer.
– Når folk sier de ikke føler at Facebook tar personvernet på alvor, så vitner det om en uvitenhet, sier Staude til Medier24.
Hun er opptatt av at mange ikke kjenner til hva man faktisk har samtykket til at Facebook kan bruke og lagre, gjennom at man har godkjent Facebook sine retningslinjer, da man opprettet profilen sin.
– Først og fremst så er det viktig å vite hva vi forbrukere går inn i av avtaler når vi oppretter profiler og er til stede på Facebook i hverdagen vår. Når vi oppretter profiler, aksepterer vi samtidig de retningslinjene Facebook har. De omhandler blant annet at vi som er til stede på Facebook har gitt samtykke til at Facebook kan bruke opplysningene våre. Det er en del av det vi sier ja til, sier Staude til Medier24 og legger til:
– Det er en utfordring i seg selv, ettersom det er mange som ikke leser retningslinjene.
– Ikke så bekymret
Medier24 har også stilt spørsmålet «Hva er sannsynligheten for at du vil avslutte profilen din på Facebook i løpet av 2019»?
Her svarer 44,6 prosent av de spurte «usannsynlig» eller «helt usannsynlig». 15,8 prosent svarer at det er «svært sannsynlig» eller «sannsynlig».
– Det er vanskelig å si hva som ligger bak folk sine svar, men flere undersøkelser, blant annet mine egne, viser at vi ikke er så bekymret for personvernet vårt, sier Staude.
Hun sier at hennes egne undersøkelser viser at det særlig er de yngre som ikke er så opptatt av personvern, mens mange av de eldre er mer bekymret for utviklingen på feltet. Staude er klar på at vi alle må ta ansvar for hvilke personopplysninger vi velger å dele med ulike globale giganter.
– Vi er selv ansvarlige for hva vi deler, og må være mer selektive med hva vi deler. Det som er helt sikkert er at Facebook kommer til å bruke flere og flere virkemidler for å hente inn informasjon om det vi legger ut, sier hun.
Om undersøkelsen
Gjennomført av InFact på oppdrag fra Medier24
1014 respondenter over 18 år, bosatt i Norge
Gjennomført i februar 2019
Feilmargin på maksimalt +/- 3 %-poeng - gjelder totalutvalget
Kilde: InFact
Staude trekker blant annet fram ansiktgjenkjenningsteknologi, hvor teknologien til Facebook kan gjenkjenne et bilde av deg, selv om du ikke er tagget eller det er oppgitt at det er du som er på bildet.
– Vi må forholde oss til at mer og mer av det vi liker, deler og kommentere i sosiale medier blir brukt til det formål som vi har akseptert gjennom Facebook sine retningslinjer. De som ikke ønsker det, må rett og slett bare logge av, sier hun.
For å løfte debatten opp på et overordnet nivå, sier Staude at det er lite som tyder på at de store Facebook-krisene knyttet til personopplysninger de siste årene, for eksempel Cambridge Analytica-skandalen, gjør at folk faktisk velger bort nettsamfunnet.
– Det er mange som spør om det som skjer rundt Facebook svekker tilliten rundt kanalen? Men det skjer i liten grad. Det er lite som kan dokumentere at vi sletter profilene våre, sier hun.
– Utfordrende
Medier24 har sendt tallene fra undersøkelsen over til Facebook, og Peter Münster, Nordisk kommunikasjonssjef i Facebook, er klar på at de har en jobb å gjøre når det kommer til å gjenvinne folk sin tillit til giganten.
– Det er ingen tvil om at de siste årene har vært utfordrende for Facebook. Vi er nødt til å gjøre mer for å beskytte folk sine data, og vi vet at vi trenger å gjøre mye mer for å gjenvinne folks tillit. Vi kan ikke gjøre det med ord alene, men med handling. Vi investerer allerede kraftig i trygghet og sikkerhet, og har nå et team på over 30.000 mennesker som jobber for å holde Facebook trygt, skriver han og fortsetter:
– Vi har også tatt flere grep for å beskytte mot valginnblanding, bekjempe falske kontoer og feilinformasjon, bli mer transparente, og gi folk mer kontroll over sine egne data, skriver han i en e-post til Medier24.
Münster skriver at de allerede har satt i gang tiltak for å bedre en situasjon som kan oppleves som krevende eller vanskelig for brukerne av nettsamfunnet.
– Vi har et stort ansvar for å beskytte den informasjonen folk deler med oss, og vi tar grep gjennom en rekke tiltak. Blant annet kutter vi ned på informasjonen som applikasjoner på Facebook har tilgang til, vi har tilsatt en uavhengig «Data Protection Officer», oppdatert personverninnstillingene – og rullet ut GDPR-kontroller over hele verden, bygget bedre verktøy for at brukere skal få tilgang til og laste ned egne data, i tillegg til å spørre brukere om å gjennomgå hvilken personlig informasjon de deler og hvilken informasjon de ønsker å bruke for annonsemålretting, skriver han i e-posten.
Konkret trekker han fram eksempelet med «Clear History», som er et nytt verktøy Facebook bygger.
– I år bygger vi flere verktøy, inkludert «Clear History», som lar deg slette informasjonen som applikasjoner og nettsider sender oss når du bruker dem.