Schibsted-direktøren foreslår norsk alternativ til Facebook
Vil at alle norske medier skal publisere nyhetssaker på én og samme plattform.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i mediekonsernet Schibsted vil at alle norske medier skal publisere nyhetssaker på én og samme plattform.
Utspillet kommer i forbindelse med at norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntektene fra globale selskaper som Facebook og Google.
Konkurransen har hardnet til ytterligere etter at Facebook lanserte artikkelløsningen Instant Articles.
– Jeg tror det er smart om norske medier samarbeider og får til stoffutveksling. Det er det som er fordelen med Facebook, at du kan være ett sted og få tilgang på alt innholdet der, sier Ryssdal til Dagens Næringsliv.
Han tror ikke Schibsted alene kan bli Norges svar på Facebook, men at et samarbeid mellom flere mediehus kan skape en sterk konkurrent.
– Alene klarer vi ikke det. Men sammen med andre kan vi få til et samarbeid om et norsk alternativ til Facebook når det kommer til nyheter og nyttestoff, sier Schibsteds administrerende direktør.
Også tidligere i uken har Ryssdal og de andre Schibsted-toppene Ole Jacob Sunde og Didrik Munch tatt til orde for at norske mediehus må snakke sammen om kampen mot utenlandske selskaper.