Facebook begrenser muligheten til å målrette annonser basert på etnisitet
Tar affære etter skarp kritikk og påstander om lovbrudd.
Denne artikkelen er over to år gammel.
San Francisco (NTB-Ritzau): Annonsører på Facebook kan rette reklamen sin mot spesifikke etniske grupper. Etter beskyldninger om lovbrudd, begrenser Facebook denne muligheten.
En av årsakene til Facebooks suksess som annonseplattform er at den som kjøper reklame kan definere veldig spesifikke målgrupper.
Dette inkluderer å sortere på etnisk bakgrunn.
Den uavhengige journalistiske stiftelsen ProPublica har avdekket praksis som stiftelsen mener bryter med loven, melder Reuters.
Blant annet fant ProPublica at raseinndeling ble brukt i reklamer for boliger, jobber og kredittkort.
– Vi har besluttet at den beste måten å beskytte våre brukere mot diskriminering er å stanse denne typen reklamer, sier Facebooks direktør for privatliv, Erin Egan.
Facebook fastholder samtidig at det er mange ikke-diskriminerende måter å bruke verktøyet på.
Ifølge Reuters analyserer Facebook brukernes bilder for å fastslå hudfargen deres.