Han er altså skeptisk til Facebooks nye «instant articles», Amedias innovasjonsdirektør Pål Nedregotten. Og antyder at lokalaviskonsernet ikke vil stå «først i køen» hvis og eventuelt når tjenesten kommer til Norge.
Nedregotten mener vi ikke må glemme hva som ligger bak - og hvilke utfordrigner det gir:
- Facebook er ikke altruister. De gjør jo dette for å tjene penger. Og vi frykter hva dette gjør med distribusjonsmakten. For hvem som sitter med makten for hvilke saker som skal leses, og hvordan de skrives. Belønningsalgoritmene til Facebook endrer seg jo løpende, sier han.
LES OGSÅ«JA til facebook» her med Egmont-redaktør Jan Thoresen:
Innovasjonsdirektør Nedregotten mener vi i første omgang på se på dette som et eksperiment fra Facebooks side, og vil ikke spå framtida skråsikkert for dette som en suksess. Foreløpig er det et prøveprosjekt med ni utvalgte aktører, og kun på iPhone.
Han viser til eksperimentet «social reader» fra Facebook, som blant annet The Guardian prøvde ut, og som gradvis døde ut.
Amedia-sjefen er generelt også skeptisk til å legge alle eggene i en kurv:
- Vi kan potensielt tape posisjon, og vi kan flytte brukere fra mediekanaler hvor vi både tjener mer og har kontroll på dem - enn vi vil gjøre i et Facebook-univers. Hvis vi baserer all trafikken vår på dem, kan vi også være ille ute. Se på hva som skjedde med Zynga og Farmville etter at Facebook nærmest trakk ut pluggen, sier Nedregotten.
Direktøren peker også på de publististiske utfordringene som kan dukke opp: Hva skjer den dagen Facebook stanser innhold de ikke liker? Hvem får det reelle redaktøransvaret?
- Facebook har tidligere nektet å dele saker med bilder av amming. De er restriktive på artikler som handler om Facebook selv. Skal vi få dem som en slags over-redaktør med moralske begreper fra USA?
- Lokal forretningsmodell
- Men hva skjer den dagen Facebook skrur om på knappene, og innhold fra instant articles dytter delte linker fra andre aviser - da kan trafikken rase?
- Ja, det kan skje. Og de som vil tape på det, er de som har basert nesten hele sin virksomhet i dag på Facebook-distribusjon. Det beste svaret på det er å bygge selvstendige kanaler. Vi i Norge har mange slike, og våre lokalaviser har både en rolle og spille og en forretningsmodell som i stor grad er basert på abonnement, sier Nedregotten.
LES OGSÅ: I en grundig analyse over tre og en halv deler gikk Pål Nedregotten tidligere i vinter grundig gjennom norske avisers trafikk - og hvor mye som kommer derfra. Les første del her: Mediene og Facebook: «It’s complicated»
Ifølge innovasjonsdirektøren kommer 6,5 prosent av alle Amedias sidevisninger fra Facebook. Mens mer «sosialt drevne» nettaviser kan ha noe å tape - eller å tjene på å teste ut instant articles.
Og han er i grunn imponert over hvor «god» modellen ser ut til.
- Det er fascinerende å se hvor mye Facebook har sukret pillen. Enten er de rause, eller så har kravene vært ganske absolutte fra nettavisene for å bli med på dette, sier han.