Morgenbladet og sosiale medier-ansvarlig, Cornelia Kristiansen, ønsket å sponse denne kronikken på Facebook. Det satte retningslinjene for annonser en stopper for.

Facebook nekter Morgenbladet å sponse opp kronikk med ammebilde. Kan være støtende

- Prinsipielt problematisk, mener sosiale medier-sjef Cornelia Kristiansen. Facebook svarer at regelverket er slik fordi enkelte kan oppfatte amming som støtende.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Facebook sitt regelverk har klare retningslinjer for at poster med nakenhet ikke er tillatt, men de har gjort et unntak for amming. Regelverket er imidlertid annerledes for annonser og sponsede poster. 

Det fikk sosiale medier-avdelingen i Morgenbladet erfare tidligere i sommer. Godt over 100.000 hadde allerede lest Morgenbladets kronikk «For barnas skyld, tenk på mor», ifølge sosiale medier-ansvarlig i avisa, Cornelia Kristensen. 

Kronikken handler om reglene for fødselspermisjon i Norge, og er illustrert med et svarthvitt-bilde av en kvinne som ammer. Den er per 23. juli delt 518 ganger og har over 700 reaksjoner på Facebook. 

 

- Vi ville fremme innlegget, altså betale for at flere enn følgerne skulle få se det. Det ble først godkjent, men etterpå ble det stoppet, og vi fikk beskjed om at fremmingen ikke var godkjent på grunn av nakenhet, sier Kristiansen til Medier24. 

Beskjeden fra Facebook var klar: 

«We don't allow ads that depict nudity, even if it's not sexual in nature. Keep in mind that, except for statues, this applies to all educational and artistic forms of expression».  

  • Les tilsvaret fra Facebook nederst i saken

 

- De har et ansvar for å beskytte ytringsfriheten 

Kristiansen understreker at hun mener prinsippet bak regelverket er problematisk. 

- Dersom artikkelen engasjerer nok, er man mindre avhengig av å betale for lesere. Men i prinsippet er det likevel problematisk fordi såpass mye distribusjon på Facebook nå skjer ved hjelp av betaling, og det er ingen grunn til å tro at det ikke vil bli mer og mer nødvendig, sier hun. 

De siste ti årene har Facebook blitt en viktig kilde til trafikk for mediene. Samtidig har nettsamfunnet utviklet seg fra å kun være et sosialt medie for deling av en tanke man hadde der og da eller et bilde av et hvitvinsglass i solnedgang til noe langt større og mer omfattende. Kristiansen mener det forplikter. 

- Facebook er mer og mer et offentlig rom, en infrastruktur. Facebook er blitt det nettverket alle bruker, og det forplikter. De må på samme måte som mediene beskytte ytringsfriheten og ta ansvar, også når det er snakk om betalte innlegg, sier hun. 

Trekker parallell mellom ulike annonseformer

Hun mener det er utfordringer med hvordan regelverket for annonser på Facebook fungerer.

- I utgangspunktet kan man forstå skillet mellom annonser og vanlige innlegg fordi brukeren selv velger hvem vedkommende følger. Men parallelt med at mer av nyhetsformidlingen skjer på nett, har Facebook blitt en viktigere distribusjonskanal, sier hun og legger til: 

- Overfører man det til papir, blir problemet tydeligere. Ingen av distribusjonsselskapene kunne nektet å kjøre ut aviser hvis de hadde ord eller bilder på forsiden som de ikke likte. Og det er regler for hvilke annonser mediene tar inn, men bare de drøyeste tingene blir nektet trykking.

Hun mener Facebook burde se på om de kan innføre et mer liberalt annonseregelverk for sider registrert om «medier». 

- Når det etter hvert blir viktigere og viktigere å kunne betale for spredning, blir forskjellen på betalte og ikke-betalte innlegg mindre. Da bør Facebook i hvert fall gi sider som er registrert som medier, et videre rom for hva slags ord og bilder det er lov å betale for spredning av. Og parallelt må mediene prøve å gjøre seg mindre avhengige av Facebook, men det er ingen grunn til ikke å ha to tanker i hodet samtidig, sier hun. 

Facebook: Forskjell på annonser og innhold folk selv har valgt å se

Gjennom sitt kommunikasjonsselskap i Norge, svarer en talsperson fra Facebook følgende på Medier24s spørsmål om deres annonseregelverk for annonser som inneholder bilder av amming - og hvorvidt de kommer til å vurdere å endre regelverket for medier: 

«Given ads on Facebook are proactively shown to people—as opposed to post in your news feed that are based on what your friends have shared and what pages you like – our ad policies are more stringent to ensure we are not pushing ads to people that may not want to see them.

When it comes to breastfeeding, it has long been our policy to allow such images on Facebook. We agree that breastfeeding is natural, and we know that it's important for mothers to be able to share their experiences with others on Facebook. However, some people in our community may be more sensitive to this type of content, which is why we apply different rules to adverts». 

Powered by Labrador CMS