Hvordan reagerer egentlig hjernen på reklame? Betyr det noe for effekten om man ser på en stor eller liten skjerm? Og er større skjerm nødvendigvis bedre enn en liten?
Nei, skal vi tro funn og påstandene i Facebooks siste «neuromarketing»-studie. Eller nevromarkedsføring, på godt norsk. Et ord som ble pop for et par år siden, og handler om kombinasjonen av nevrovitenskap og markedsføring.
Og nå kan vi lese om Facebooks siste studie om temaet, på bloggen Insights.fb.com.
Facebook engasjerte «neuromarketing»-byrået SalesBrain og ZESTxLabs for å gjennomføre mini-studiet, av hvordan 70 personer oppfatter reklame på henholdsvis store og små skjermer.
Og resultatet: Folk er mer oppmerksom og mer positive til reklame på en mobiltelefon enn en TV.
Mindre jobb for hjernen
- Når folk ser reklame på TV, blir hjernen mer distrahert og må jobbe hardere for å bearbeide informasjonen. Folk er mer oppmerksomme og positive til informasjon som presenteres på en mobil. Humør og engasjement var omtrent likt på mobil og TV, men litt høyere for enkelte reklamer på mobil, sier Helen Crossley, Head of Audience Insights i blogginnlegget på Facebook Insights.
Ifølge studien blir også effekten enda bedre, dersom man ser samme reklame på mobil etter å ha sett den på TV først.
SalesBrain-sjef Christophe Morin sier i innlegget fra Facebook at resultatet var overraskende.
- Vi hadde ikke forventet det. Man skulle tro at fordi TV-skjermen er større, skulle det gi en enda mer positiv emosjonell respons. Slik var det ikke. Det ser ut til at hjernen ikke «må» ha en stor opplevelse for å få en respons.
- Kanskje tvert i mot: Jo mer data vi blir eksponert for, desto mer krever det av hjernen vår. Og på grunn av størrelsen, gir mobiltelefonen kanskje en mer effektiv og mindre krevende opplevelse, sier Morin.
- Mer effektive budskap
Innsiktssjef Helen Crossley gir i innlegget også følgende råd til markedsførere når de skal lage sine mobile strategier:
- Den fysiske nærheten til mobilskjermen har forandret betydningen av størrelse på skjermen. Vi blir mer oppmerksomme og mer positive til innholdet og reklamen på en liten skjerm, og det gir nye muligheter for å kommunisere, sier hun.
- Men - kampanjene må være tilpasset skjermen. For eksempel må du være mer effektiv i budskpet, og putte hovedbudskapet innen de første ti sekundene av reklamen, sier Crossley.