Tidligere i dag presenterte Medier24 en «neuromarketing»-undersøkelse gjort på oppdrag for Facebook, som hevder at vi er mer mottakelig og positiv til reklame fra en liten mobilskjerm enn en stor TV.
– Den fysiske nærheten til mobilskjermen har forandret betydningen av størrelse på skjermen. Vi blir mer oppmerksomme og mer positive til innholdet og reklamen på en liten skjerm, og det gir nye muligheter for å kommunisere, sier Facebooks innsiktssjef Helen Crossley.
«Mobil-revolusjonen er over»
For Facebooks Country Manager/Head of Sales Norway, Rune Paulseth, er dette naturlig nok godt nytt.
Han snakket senest for noen uker siden på et arrangement i regi av MediaForum om hvordan Facebooks vekst på mobil - og video - vil bli en betydelig konkurrent om reklamekroner i framtida.
Overfor Medier24 gjentar han nå dette budskapet, i lys av både Facebooks nevro-studie - og generelt hvor viktig mobiltelefonen er i folks hverdag:
- Mobilrevolusjonen i norsk mediebransje er ikke på gang, den er over. Mobilen bidrar til økt total mediekonsum, mens TV har mistet seere og har mindre total tid brukt per dag, sier Paulseth.
Og Facebook tar definitivt sin del av denne mobilveksten:
- I Norge når vi daglig over 2,2 millioner mennesker på mobilen. Og nå kommer video med rakettfart, andel video på mobilen har vokst til 50 prosent av vår totale daglige trafikk. Det er åpenbart at det skal flyttes betydelige annonsekroner fra TV til mobilen med slike tall og løsninger som nå er tilgjengelig.
- Et sekundært produkt
Før Paulseth skyter løs med følgende bredside mot mediene og reklamebransjen:
- Men mobilannonsering framstår fremdeles som et sekundært annonseprodukt i vårt hjemlige marked. Også når man ser på budsjettene. Her må bransjen komme opp med noe som leverer bedre kvalitet og mer kreativitet - det vil gi langt bedre resultater, sier han.
Og utdyper påstanden om dagens mobile annonsehverdag slik:
- Mine påstander er: 1) Man selger desktop og mobil adskilt og med forskjellig prising. 2) Mobilt er tradisjonelt vanskelig å måle, på grunn av problemer med cookies - her håper jeg flere vil følge etter og levere virkelige data på hvor effektive annonsene er. 3) Man skjermer «premiumformater» fra fra programmatic kjøp. Og 4) Det er ikke laget native annonser tilpasset de mulighetene for segmentering som man har på mobil; geografi, atferd - og brukertilpasning, der man har innloggede brukere.
Samtidig understreker Paulseth at om han tror på en mobil reklameframtid, så er det ikke snakk om kun mobil - eller «kun Facebook».
Tvert i mot tror han på mobilannonsering i kombinasjon med for eksempel TV:
- Absolutt - alle tester og undersøkelser vi har gjort, lokalt og internasjonalt, viser at Facebook og TV forsterker hverandre. Vi generer cirka 30 prosent høyere daglig dekning om man kombinerer FB og TV, samt at vi forsterker ytterligere i målgrupper som har svekket seg på TV - som målgruppen «Kvinner 20-40».
Jobber mot reklamebyråer
- Når dere kommer med slike undersøkelser som den i dag, mottas den antakelig med en viss skepsis siden dere selv har bestilt den. Hva vil dere si til det?
- Det er bra med litt debatt. Tredjeparts data er alltid det beste for alle parter, men på enkelte områder er det per dags dato ikke å oppdrive. Så da kjører vi det selv via et nøytralt byrå, sier Paulseth.
- Og vi har en haug med andre data å støtte funnene med, legger han til.
Men Facebooks hverdag på mobil er kanskje ikke helt som andres, understreker Paulseth
- Jeg skal ikke mene noe om andre, men det vi viser til i undersøkelsen er vår hverdag og den skiller seg åpenbart fra andre mediers hverdag når det kommer til mobil, men også video på mobil.
Nå vil han jobbe sammen med reklamebransjen for å få dem til å utnytte mulighetene - på mobil og på Facebook:
- Vi har ikke preroll og presser ingen til å se videos, samt at våre algoritmer optimaliserer innholdet til relevant målgruppe. Vi har likevel en vei å gå med å få reklamebyråene til å lage videoinnhold tilpasset Facebook. Å jobbe direkte med byråene for å bygge kompetanse er i fokus i månedene fremover, sier Rune Paulseth.