Illustrasjonsbilde: Facebook.

Meta kutter støtten til redaktør­styrte medier

Facebooks eierselskap vil ikke lenger betale amerikanske medier for å lenke til nyhetssaker på plattformen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

De siste tre årene har de betalt over en milliard kroner til 50 utvalgte medier for å få tilgang til flere nyheter i tjenesten Facebook News, i tillegg til nesten 900 millioner for videoer som er vist i videotjenesten Watch.

Endringen ble kjent etter at representanter fra Meta har begynt å gi amerikanske medier beskjed om at de ikke vil fortsette å betale for nyheter når den nåværende avtalen utløper, rapporterer Axios.

En representant for Facebook begrunner beslutningen slik:

– Mye har endret seg siden vi inngikk avtalene for tre år siden, for å få enda flere nyhetssaker i Facebook News i USA. Folk flest er ikke på Facebook for å lese nyheter, og for oss som bedrift er det ikke fornuftig å overinvestere i områder som ikke passer inn i brukernes preferanser.

Blant mediene som har nytt godt av avtalen er Wall Street Journal ($10 mill.), CNN ($3 mill) og New York Times ($20 mill). Mediene kan fortsatt dele nyhetssaker gjennom Facebook News, men får ikke lenger betalt.

Meta har inngått tilsvarende avtaler i Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Australia. Disse avtalene løper videre, og vil ikke bli berørt av endringen. I lys av endringen i USA er det nok lite trolig at disse avtalene vil fornyes når de utløper.

Metas helomvending kommer ikke helt uten forvarsel.

I en pressemelding i 2021 uttalte Meta-direktør Nick Clegg at mindre enn hver 25. post i nyhetsstrømmen inneholder lenke til en nyhetsartikkel, og at flere brukere hadde uttrykt ønske om å se enda færre.

Den siste tiden har Meta også varslet at de vil legge mer vekt på kortform video og underholdning i nyhetsstrømmen fremover.

Onsdag la de frem skuffende kvartalsresultater, og Mark Zuckerberg uttalte i forbindelse med resultatpresentasjonen at selskapet fremover vil prioritere sterkere hva de bruker ressurser på.

Politikere i Canada har varslet at de vil tvinge Meta og Google til å inngå avtaler med canadiske nyhetsmedier, tilsvarende de som ble inngått i Australia. Her hjemme har kulturminister Trettebergstuen manet til felles nordisk kamp mot tech-gigantene på vegne av mediebransjen.

Disse initiativene har nok liten mulighet for å lykkes i møte med Metas nye strategi. Norske redaktørstyrte medier må belage seg på å finne andre kilder til både penger og trafikk i fremtiden.

Powered by Labrador CMS