Kommentar

De sosiale trendene som kommer til å forme nærings­livet i 2019

«Med 2018 bak oss reflekterer vi alle over året som har gått, og ser fremover mot hva det kommende året har i vente», skriver Rune Paulseth.

  • RUNE PAULSETH, Country Manager, Facebook Norge

Den økte hastigheten på bruk av ny teknologi, i vår region spesielt, fører til at hele bransjer og forretningsmodeller fortsetter å endre seg. Gjennom et drøyt tiår med forandringer, er det ene som er konstant at forbrukere ofte tar i bruk ny teknologi før bedrifter gjør det.

Disse trendene har betydelig påvirkning på hvordan folk oppdager, bedømmer, og kommuniserer med bedrifter og til slutt, hvor og hvordan de kjøper varer og tjenester.I Facebook så vi i løpet av det siste året tre tydelige trender for forbrukerkommunikasjon, som vi forventer vil intensivere seg i 2019: videoer, Stories, og meldinger.Tidligere i år, i august, rullet vi ut Facebook Watch globalt og så god adopsjon i Norge. Vi fant også at nordmenn er blant de ledende i verden når det kommer til å benytte seg av videoinnhold på mobil. 60 prosent av alle internettbrukere bruker en eller annen form for strømmetjeneste i Norge.Den økte bruken av mobil vokser fortsatt i Norge, og i dag tar 77 prosent av Norges internettbrukere i bruk mobilen for å komme seg på nettet.Selv om vi de siste årene har varslet om hvor fort folk har begynt å velge mobil fremfor desktop, har 2018 definitivt markert seg som året der flerskjerms-forbrukeren sementerte seg.

Den samtidige bruken av sekundærskjermsenheter – smarttelefoner, nettbrett og PC’er ved siden av TV-titting har økt fra år til år, og er forventet å fortsette gjennom det neste året. Vi ser at mobiler vinner skjermkampen, mens utelukkende bruk av PC er en nedadgående trend.

Dette komplekse økosystemet betyr at bedrifter som ønsker å være i front er nødt til å tenke på multitouch og tverrmediale grep for å fange forbrukere i 2019.En annen interessant utvikling er hvordan forbrukere har tatt til seg Stories-formatet. Det deles nå mer enn én milliard historier hver dag på Facebook, Instagram og WhatsApp.

En nylig rapport fra eMarketer som tok for seg populariteten til Stories, skrev at Stories skriver seg inn i flere brede forbrukertrender; en preferanse for å dele bilder eller videoer fremfor tekstformatet, tryggheten av å vite at det du poster ikke blir værende der for alltid, og behovet for å dele hverdagslige øyeblikk med et mindre publikum.Denne preferansen driver også økningen i bruk av meldingstjenester. Av alle forbrukertrendene vi ser, er meldinger den som har størst implikasjon for forretninger, ettersom den gir folk en direktelinje til bedriftene de ønsker å bruke pengene sine hos.

Man tyr til meldinger når man ønsker en merkevares hjelp eller ekspertise, når man er ute etter en mer strømlinjeformet kjøpsopplevelse, og når man ønsker å signalisere at man er åpen for å motta viktige oppdateringer. Det være seg en leveransebekreftelse fra en forhandler, eller når flyselskapet endrer gate på flygningen.

Mennesker og bedrifter over hele verden utveksler nå over ti milliarder meldinger på våre plattformer hver måned.Meldingstjenester er viktig fordi de trekker personer og bedrifter inn i det som kan bli en pågående samtale, fremfor en enkelt transaksjon. I mange tilfeller kan meldinger tilby en concierge-aktig opplevelse.

Etter at man først svarer på et filtrerende spørsmål, kan folk gå inn i en to-veis dialog som fører til en mer meningsfylt og personalisert merkevareopplevelse. Vi spurte forbrukere på tvers av fire markeder og fant at muligheten for å sende en melding til en bedrift gjorde at man følte seg mer sikker på merkevaren – og mer knyttet til den.

Dette er et nytt paradigme der bedrifter kan sørge for at folk føler seg tatt vare på og skape en tilknytning som bygger merkevarelojalitet.Hvis bedrifter skulle lage nyttårsforsetter, hva ville ditt være?

For meg koker disse nye trendene ned til en eldgammel ide; at i både forretninger og livet, er relasjoner alt. Og alle relasjoner starter med en samtale.

Så å starte, holde og bygge meningsfylte samtaler, kan kanskje være et av områdene du legger energien din i 2019?

Powered by Labrador CMS