Facebook er verdens desidert største sosiale medie, med 1,5 milliarder registrerte brukere verden over.
Og stadig bedre økonomiske resultater, som vi kunne lese på Medier24 tidligere i dag.
Denne uka har giganten fått mye oppmerksomhet i den norske mediebransjen, blant annet i forbindelse med et nordisk mediemøte i London.
Samt at Facebooks Instant Articles denne uka ble prøvelansert gjennom Dagbladet.
Og nå kommer enda en nyhet for det norske markedet: Facebook varsler etableringen av et eget kontor i Norge:
- Jeg er veldig glad for å kunne flytte teamet vårt enda nærmere til våre norske merkevarer, annonsører og kreative miljøer, sier Country Manager Rune Paulseth til Medier24.
Skal jobbe enda tettere mot det norske markedet
Selskapet har fra før flere norske ansatte i det nordiske kontoret i Stockholm, og ikke minst på det internasjonale hovedkontoret i Dublin.
Men så langt er Stockholm det eneste faste kontoret Facebook har i Norden. Og det er her blant andre Paulseth har jobbet det siste året.
Nå blir altså Oslo neste, og ambisjonen er å etablere et lite lokalkontor med en håndfull ansatte, opplyser Facebook til Medier24.
Disse vil være konsulenter og rådgivere, som skal være tilgjengelig for Facebooks mange kunder; det være seg bedrifter, merkevarer, byråer, reklamemiljer og mediebransjen.
- Med base i Oslo, vil vi kunne fokusere enda bedre på å jobbe med merkevarer, bedrifter og kreative byråer - for å bygge gode kampanjer, sier Paulseth.
- Og ved å være til stede her, vil vi også kunne etablere enda sterkere samarbeid med Facebooks kreative miljøer i Hamburg og London, legger han til.
Norge er et lite, men sterkt marked
Norge er et lite, men like fullt viktig marked for Facebook.
Og vi ligger langt framme. Et norsk byrå tok i fjor den eneste skandinaviske prisen i Facebook Awards:
Vi er også aktive brukere og ofte «first movers» på mobil og nye teknologier.
Ifølge siste tall fra Facebook, er det nå 3,1 millioner månedlige brukere i Norge - 2,7 millioner daglig.
De langt fleste av disse på mobile plattformer: 2,8 millioner månedlig, og 2,4 millioner nordmenn bruker Facebook på mobil daglig.
Dette er blant momentene Norden-sjef Martin Ingemansson nevner, når han skal begrunne den norske etableringen.
Og han ser fram til å komme i gang:
- Vi har hatt lyst til å være sterkere til stede, og nå er jeg glad for at vi snart er på plass med et team som er i Norge til daglig, sier han.
Ingemansson understreker at en del av kontakten norske kunder har med Facebook, fortsatt vil bli mot Stockholm eller Dublin.
Men som han understreker:
- Å ha et lite team med konsulenter i Oslo, gjør at vi blir enda mer tilgjengelig - og kan gi enda bedre hjelp når de skal bygge opp sine kampanjer, sier Ingemansson.