Facebook tar livet av «dark ads»: Her er Zuckerbergs åtte punkter som svar på anklager om russisk innblanding i valgkampen

Selskapets toppsjef Mark Zuckerberg kunngjorde torsdag omfattende tiltak «for demokrati» - og mer gjennomsiktighet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- So we're going to bring Facebook to an even higher standard of transparency. Not only will you have to disclose which page paid for an ad, but we will also make it so you can visit an advertiser's page and see the ads they're currently running to any audience on Facebook.  

Det var blant budskapene fra Facebook-sjef Mark Zuckerberg torsdag kveld - noe som i praksis betyr at det blir slutt for såkalte «dark ads» på plattformen.

En slik beskrivelse innebærer at det skal være synlig hvem som betaler for en annonse - og alle deres annonser må også være synlige for dem som vil se.

Dermed kan man ikke tildekke avsenderen, eller gjemme annonser for andre enn dem som blir målrettet.

Endringene ble varslet i en livesending og påfølgende statusoppdatering fra Zuckerberg, og bakgrunnen er blant annet påstanden om at nettsamfunnet ble brukt til russisk innvirkning i den amerikanske valgkampen.

Facebook-sjefen opplyste blant annet at man har slettet tusenvis av falske kontoer, at denne jobben fortsetter, at moderatorteamene vil vokse - og at man vil jobbe sammen med amerikanske myndigheter for å finne svar på mistanken om innblanding i valget.

 

Se og les Zuckerbergs oppdatering:

Live at HQ

Live discussing Russian election interference and our next steps to protect the integrity of the democratic process.

Posted by Mark Zuckerberg on 21. september 2017

 

I just went live a minute ago. Here’s what I said: Today is my first day back in the office after taking parental...

Posted by Mark Zuckerberg on 21. september 2017

 

Powered by Labrador CMS