MediaPuls episode 69: Problematisk programmatisk

PODKAST: Programmatisk annonsering vokser i et rasende tempo. Samtidig øker mistilliten mellom alle involverte aktører. Og makten til Facebook og Google vokser videre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Ingen stoler på noen, kan det virke som. Størst mistillit har annonsørene.

Naturlig nok. Hvilken reklame som «virker» er det få som vet, for det er ikke mange som måler. «Problemet med markedsføring er at halvparten er bortkastet, men vi vet ikke hvilken halvpart» har vi hørt i en årrekke.

Hvor stor andel er bortkastet i dag, når vi vet at reklame har mye mindre effekt enn tidligere? Hvor mye penger er selskaper i dag villige til å bruke på å forstyrre og irritere kundene sine? Det mangler åpenbart ikke på penger, mens digital kunnskap ser ut til å være den store mangelvaren.

Den store nyheten i løpet av de siste dagene har handlet om Microsoft sitt oppkjøp av LinkedIn – og det er ikke småpenger de blar opp. Men er 220 milliarder kroner egentlig mye, og hva er det Microsoft egentlig vil med LinkedIn?

Har vi nådd et metningspunkt for hvor mye tid vi bruker i sosiale medier, og hvor stor effekt det kan ha? Og har Facebook skrudd igjen kranene altfor mye for mediehusene?

Snapchat åpner nå for annonsering i venne-feeden din, Facebook vil koble seg til kassaapparatet i butikken din, og Twitter lover å gjøre en enda bedre jobb for å holde trollene på avstand.

Hør på MediaPuls via 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/269248124" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

Nyttige lenker:

MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.

Powered by Labrador CMS