Onsdag ettermiddag norsk tid lanserer Facebook den lenge varslede tjenesten «Instant Articles».
Hva det blir på norsk, vites ikke. Men i Danmark blir det kanskje som vanlig engelsk på dansk. Og Jan Thoresen, digital sjefredaktør for Egmont Publishing i Danmark og forfatter av læreboka «Nettjournalistikk», tror dette vil endre nettaviser for alltid.
- Dette kommer til å endre nettaviser for alltid og snu opp ned på styrkeforholdet i publiseringsindustrien. Bomben er sluppet, skriver Thoresen - på Facebook - onsdag formiddag.
LES OGSÅ «NEI til facebook» her, med Amedia-direktør Pål Nedregotten:
Overfor Medier24 utdyper han tankene, og viser til hvordan tradisjonelle mediehus og nettaviser har «mistet» kontrollen over mye av distribusjonen. Til aktører som Facebook og Google.
Og den makten kommer de til å bruke, mener Thoresen.
- Se hvordan de har brukt den kraften til å gjøre Facebook stadig viktigere på video. Videoer som er lastet direkte på FB, får mye høyere rekkevidde enn youtube-linker. Slik har de vokst enormt på video, sier han.
Ifølge TheNextWeb har Facebook nå for alvor begynt å spise av Youtubes video-monopol - og har nå fire miliarder (!) daglige videostarter.
- Med eller mot bølgen
Nettopp dette spår Thoresen at Facebook kommer til å gjøre også med artikler. Der artikler som ligger «direkte» på nettverket, vil få mye større rekkevidde enn linker til andre nettaviser.
- Du kan jo gjette hva som skjer med «instant articles» i feeden. De kommer til å få en kjempeboost, og ha en stor fordel mot andre nettaviser. De som er med kan surfe på bølgen, mens de som ikke er med, må svømme motstrøms, spår Thoresen.
Han tipper mange norske og nordiske mediehus vil være skeptiske. Men advarer forsiktig mot det:
- Noen medier vil være skeptisk til å gi fra seg innholdet. Men hvis man klarer å tenke på dette som en ny forretningsmodell og måte å få innholdet ut til flere, er det bare en ny kanal. Med potensielt gode inntekter.
- Men jeg tror at det er mange som kommer til å sitte på gjerdet, og «håpe» at dette ikke blir en suksess. Og det er klart; hvis du har en paywall-strategi, er det vanskelig å bli god på «instant articles», sier Thoresen.
Mobil og brukeren først
Thoresen sier at han og Egmont i Danmark nå følger utviklingen tett, uten at de har tatt noen beslutning om hva de skal gjøre framover.
Det er heller ikke varslet noe tidspunkt for eventuell nordisk lansering for det som foreløpig er et eksklusivt prøveprosjekt for ni store mediehus i USA.
- Men vi er selvsagt interessert i å finne noe vi kan teste ut. Dette er spennende, sier han.
- Tror du alle «må» være på Facebook på denne måten, eller at man kan lykkes godt med andre forretningsmodeller?
- Det vil alltid være mange måter å lykkes på det, og for abonnementsaviser vil det være vanskelig å kombinere med dette. Men dette er og blir et paradigme-skifte. For de som vil være stor på nyheter, kan dette gi en stor fordel, sier Thoresen.
- Og: De som er raskt ute, vil få en stor konkurransefordel. De som tenker på brukeren først, kommer til å vinne, spår han.
Den norske digitalredaktøren i Danmark er også positiv overrasket over både modellen, inntektsfordelingen - og utseendet på Facebook sine instant articles. Han peker også på at den i utgangspunktet er rett inn mot «kun mobil».
Slik utviklingen er for de fleste nettaviser i dag.
- På mine sider er det nå 28 prosent. Resten av lesingen er fra mobil og tablet. De færreste nettaviser har tatt dette innover seg, at vi nesten er i en ren mobil virkelighet. Slik Facebook presenterer artiklene, ser dette veldig bra ut, mener Thoresen.