Ifølge Dagens Media kommer Facebook med nye partnere neste uke.
Tidligere i år lanserte Facebook sin nye «Instant Articles», for bedre distribusjon, raskere lesing og en bedre brukeropplevelse for nyheter, reportasjer og annet innhold.
Så langt har det vært mest engelske og amerikanske aktører som har sluppet inn på tjenesten, men ifølge det svenske bransjenettstedet Dagens Media skal Facebooks nye tjeneste nå være på høy fart mot Sverige.
Dagensmedia.se skriver at Facebook innen kort tid, «formodentlig tidlig neste uke», vil gå ut med informasjon om nye partnere.
Og det er her, ifølge avisens kilder, at de svenske mediehusene Aftonbladet og Expressen skal være med på leken.
Ingen svenske medier, ei heller de to nevnte, vil bekrefte at de skal i gang med slike tester eller partnerskap.
Dagens Media peker på at Schibsted har snakket mye om sitt eget økosystem. Men som Aftonbladets sosiale medier sjef Ehsan Fadakar også sier til dagensmedia.se:
- Spørsmålene er: Tar vi så mye skade av å anvende disse tjenestene? Og har vi råd på lang sikt til å holde oss unna?
Han vil som nevnt ikke kommentere ryktene spesifikt, annet enn at man vil «vite mer før man ta en langsiktig beslutning».
Ingen konkret tidsplan for Norge
Når disse tjenestene kommer til Norge, er fortsatt uvisst. Facebook har tidligere ikke opplyst om noen konkret tidsplan, og det gjør de heller ikke nå.
Til Medier24 sier Facebooks norgessjef Rune Paulseth dette fredag morgen:
- Vi ønsker å kjøre et infoløp på Instant Articles med de ulike mediehusene før vi tar det til markedet. Vi definerer Norge som et viktig marked for både IA og Notify, så vi vil påse at vi har gjort de rette vurderingene i henhold til de behovene som ulike mediehus har.
- Det krever en del ressurser av oss for å få det gjort. Vi vil informere markedet når vi har produktet klart for lansering, sier Paulseth.