30. september åpnet Facebook for annonsering på Instagram. En lenge etterlengtet mulighet for annonsører som vil nå ut til brukerne i insta-modus med sine bilder og budskap.
Og som alltid når noe nytt kommer: For noen var det litt uvant å få feeden fylt med mer eller mindre kommersielt innhold.
- At brukere reagerer, er ikke overraskende og ikke noe nytt. Det var litt samme tilbakemeldingene vi så da Facebook begynte med annonsering for alvor. Og så blir forbrukerne vant til at det er reklame der. Det tror jeg kommer til å skje her også, sier Maria Aas-Eng.
- En kanal for inspirasjon
Aas-Eng er direktør i Red Media, mediebyrået i den etterhvert ganske voksende Red Gruppen. Medier24 er på besøk for å høre hva byrået tenker om annonsering på Instagram etter noen ukers test.
Det er i sum mange gode erfaringer, fra den natta noen av byråets digitale hoder satt våken til tidlig morgen på datoen det først ble åpnet for annonsering:
- Vi har hatt mange gode resultater, og det er definitivt lesere som er veldig positive og liker det. Så er det alltid noen negative reaksjoner, sier kundedirektør May Lene Glomsrud.
Blant de første annonsørene på Instagram gjennom Red Media var Visit Sweden, og der har både responsen og effekten vært veldig god.
Glomsrud og Aas-Eng er ikke i tvil om hvorfor: Fordi man rett og slett har fokusert på et godt bilde og et inspirerende budskap.
Omtrent som alt annet innhold på Instagram.
- Instagram er en inspirasjonskanal, målgruppen forventer at du skal inspirerere, skape en tilleggsnytte. De som prøver å være pushy, får gjerne ganske klar tilbakemelding, sier Glomsrud.
Bygge kunnskap og følgere
Glomsrud og Aas-Eng understreker også betydningen og muligheten Instagram - som Facebook - gir for segmentering og målretting av kampanjer.
For eksempel er det kan hende at godt tegn at undertegnede journalist som mann (30) ikke har sett så mye annonser, all den tid det er mest merkevarer og produkter mot kvinner på Instagram.
- Ja, kommer det annonser for menn også, eller slipper vi?
- Det tror jeg definitivt vi vil se. Bare tenk på reise, eller andre produkter som retter seg også mot menn. Det er nok på gang og på vei, og det er litt tilfeldig hvem som har fått se annonser så langt, sier Aas-Eng.
Men hvordan måler man egentlig suksess når man annonserer på Instagram?
- Det kan være flere parametere: Likes på bildet, likes på profilen - at du får nye følgere. Det betyr at du kan bidra med flere historier til disse følgerne også uten å annonsere. Og så er det selvsagt positiv at det kommer kommentarer, tagger og involvering, sier byråsjefen.
- Bildet er det viktigste
Annonsering på Instagram betyr, litt enkelt sagt, ikke noe annet enn at noe som ser ut som en helt vanlig post, blir synlig for mange flere.
Både blant følgerne som ikke har bladd så langt, og blant alle andre du prøver å nå på Instagram.
I tillegg er posten merket med sponset/sponsored som på Facebook, sånn at brukerne skal se at det er annonse
Men annonse eller ei: Innholdet er definitivt fortsatt viktigst på Instagram.
- Dette er nok ikke kanalen for rene salgsbudskap og produktbilder. Her må det være en kvalitet over bildet, som alt annet på Instagram. Noe som skaper lyst og følelser. Da får du masse positiv respons, sier May Lene Glomsrud.
Nye virkemidler på kundereisen
Annonsering på Instagram gjør man gjennom Facebooks annonseverktøy. Og det betyr at man kan kjøpe forskjellige former for budsjetter; dynamisk eller fast, tidsbegrenset eller ikke. Red Media melder om god erfaring på begge varianter.
Stadig flere kunder etterspør det. For mange blir det også noe av.
- Vi har ventet på denne muligheten. Men samtidig er det ikke slik at det passer for alle. Du må ta «miljøet» på alvor, og vi er ærlig med våre kunder på at de må gjøre noe som er godt nok, hvis de skal bruke Instagram, sier Aas-Eng.
Samtidig som vi snakker om inspirasjon, bildekvalitet og sånt:
Annonsering på Instagram er til syvende og sist også for å bygge og markedsføre merkevaren og produktene sine.
- Vi må lære oss nye virkemidler. Sånn at vi kan forstå kundereisen på sosiale medier. Og kanskje bruker vi Instagram til å skape inspirasjon, mens man når den samme kunden på Facebook senere for en «call to action», sier Glomsrud.
- Fortsatt behov for «oss»
Og hvordan ser framtida ut? Den første måneden er ikke over ennå. Men byråsjef Maria Aas-Eng er ikke i tvil:
- Jeg tror Instagram blir en helt naturlig del av mediemiksen framover. De kundene som ønsker å skape engasjement og oppmerksomhet, kan lykkes veldig bra. Det er ikke noen ekstrem konverteringskanal, da bør man velge en annen arena. Men som en del av bildet for mange, har jeg tro på dette, sier hun.
- Og man når potensielt veldig mange brukere her. Når man kan kjøpe et større publikum, og det gir suksess, tror jeg det kommer til å gå en hel del penger hit framover.
- Hvor kommer disse pengene fra - hvilke kanaler taper?
- I starten tror jeg det kommer til å være mye «ekstra». Men på sikt snakker vi nok om å ta fra de tradisjonelle mediene. Den utviklingen har vi jo sett i mange år, og vi kommer fortsatt til å se stor digital vekst. Samt at de «tradisjonelle» digitale kanalene som desktop og banner taper.
- Og så snakker vi ikke bare om stillbilder, men også video på Instagram. Det kan nok gå ut over TV og andre kanaler for levende bilder, spår Aas-Eng.
Men når alle kan finne et tøft bilde og annonsere på Instagram: Hvorfor trenger vi byråene, da?
Slik svarer kundedirektør May Lene Glomsrud:
- Jeg tror det er viktigere enn noen gang. Kundene sitter ikke med de samme verktøyene, og rådgivning er mye mer komplisert enn de var før i tida.
- Da var det noen få kanaler - nå er det mange, og både teknologien, målgruppene og brukermønstrene deres endrer seg hele tida. Da må man sørge for å ha den rette ekspertkompetansen der og da, ikke komme tre år etterpå, mener hun.
- Instagram er en perfekt arena for å fremme reiselyst
En av Red Medias kunder, Visit Sweden, forteller dette om sin erfaring med Instagram-annonsering:
- VisitSweden er opptatt av å vise hva Sverige har å tilby. Instagram er en perfekt arena for å fremme reiselyst og inspirasjon gjennom flotte bilder og relevant innhold, sier kampanjeansvarlig Sanna Johnsen.
- Vi var en av de aller første annonsørene på Instagram, og er veldig fornøyd med hva vi har fått til med relativt lave investeringer. Det viktigste nå er å bygge læring, og ikke minst tilpasse oss plattformen slik at målgruppen ser på oss som et positivt innslag i deres feed, legger hun til.
Facebook: - Vi merker høy interesse og er veldig fornøyd med starten
- Høy interesse!
Slik svarer Facebooks norgessjef Rune Paulseth, når vi spør om responsen på nye annonsemuligheter på Instagram. Det er som kjent Facebook som eier Instagram.
- De er mange som tester og ser hvordan dette kan fungere for dem, men foreløpig i moderat skala og ulik kvalitet.
- Hvordan skiller det norske markedet seg ut?
- Norge skiller seg vel ikke ut på noen spesiell måte, men vi ser kanskje det at større merkervarer som adopterer Instagram kjapt har meget tydlige strategier for Instagram og hvordan de jobber med dette. Vi ønsker å lage norske case studies sammen med annonsører så fort vi har store nok kampanjer igang, sier Paulseth.
På spørsmål om tall og mål for omsetningen på Instagram, svarer han som ventet dette:
- Vi kommenterer ikke omsetning, men kan si at vi er generelt fornøyd med starten også kommersielt.