LO-nestleder Hans-Christian Gabrielsen på et arrangement tidligere i år.
NTB/Scanpix
LO har satt av 7,8 millioner kroner til digital utvikling av fagbladene
Mister lesere på papir, men når ut til mange på nett og Facebook.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Færre leser papirutgavene av LOs fagblader, og digital lesing kompenserer ikke for nedgangen, viser en ny medieundersøkelse. Nå er det Facebook som gir LO trafikk.
I undersøkelsen gjort blant LO-medlemmer svarer 44 prosent at de forventer å finne informasjon om LO og fagbevegelsen på Facebook, skriver Klassekampen.
– For å få dette til må vi samordne og utnytte ressursene våre bedre. Vi er også nødt til å være villige til å prøve ut nye ting og heller legge bort det som ikke virker etter hensikten, sier LOs andre nestleder Hans-Christian Gabrielsen.
Han innrømmer at bruk av Facebook ikke er helt uproblematisk.
– Samtidig ser vi at mye av trafikken på fagbladenes nettsider kommer via Facebook, og nyhetssakene deres deles også mye i sosiale medier. Men vi skal være bevisste på hvilke plattformer vi benytter, og vi kommer ikke til å legge alle eggene i én kurv, sier han til avisen.
Landsorganisasjonens ledelse har satt av 7,8 millioner kroner til digital utvikling av fagbladene og kommunikasjonsarbeidet innen stiftelsen LO Media, som består av nærmere 20 fagblader i tillegg til LO-Aktuelt og nettavisen Frifagbevegelse.no.