Facebook har etablert seg med salgskontor i Norge - og det har trolig bidratt til solid vekst i byråannonseringen. Her fra åpningsfesten i fjor.

Voldsom økning i byråenes digitale reklamekjøp. Sosiale medier vokste med over 80 prosent i mars

Mens veksten for TV og utendørsreklame avtar, er det full fart fremad for sosiale medier og programmatisk annonsering.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediebyråenes omsetningsstatistikk, Mediebarometeret, fortalte for en måned siden om en god start på reklameåret.

Trykk på bildet for større versjon

Særlig for TV, som kunne vise til en vekst på hele 12,2 prosent i årets to første måneder.

Nå er tallene for mars klare, og den forteller at TV fortsatt vokser.

Men effekten av dagligvarekrig, utsolgte kanaler og økte priser har begynt å avta. Første kvartal under ett er veksten fortsatt 10,4 prosent og på hele 89 millioner kroner.

Men regner vi ut omsetning i mars isolert sett, var veksten for TV på «bare» 20 millioner, nær 7 prosent.

Den ekstreme veksten for utendørs har også begynt å avta, når vi ser mars isolert segg. Den var riktignok på 20 prosent, men i tall snakker vi om 9 millioner kroner.

 

Byråomsetning og utvikling i mars for fire utvalgte kategorier (millioner kroner): 

  Mars 2017 Mars 2016 Endring, prosent Endring
Programmatisk 65 44 47,73 % 21
Sosiale medier 55,3 30,1 83,72 % 25,2
TV 312 292 6,85 % 20
Utendørs 51 42 21,43 % 9

 

Voldsom digital fart

Mediebyråforeningen melder om en gledelig vekst i total omsetning på hele 6 prosent så langt i år. Når den samlede veksten er på samme nivå som etter januar og februar, er det enkelt sagt fordi de digitale kanalene vokser.

Isolert sett i mars målt mot samme måned i fjor, var den digitale veksten på hele 21,8 prosent.

Men pengene flytter seg fra tradisjonell displayannonsering til sosiale medier og programmatisk, og til en viss grad søk:

Programmatisk/nettverk vokser med nær 50 prosent i mars.

Enda større fart har sosiale medier, som nesten utelukkende vil si Facebook. I mars var omsetningen her hele 83 prosent større enn samme måned i fjor.

 

Fordeling av de digitale reklamekjøpene.

 

Om Mediebyråforeningens mediebarometer

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser netto utfakturert medieomsetning. (Etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner).

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)

LES MER Mediebyråforeningens hjemmesider

Papir taper, kino fortsetter veksten

Av andre trekk er det ingen overraskelse i at både aviser og ukepresse fortsatt taper, med 23,3 og 30 prosent så langt i år.

Så sent som i fjor utgjorde dagspresse over 9 prosent av den totale omsetningen - nå er andelen på bare 6,6 prosent.

Etter en roligere start på året, har også kino fått opp farta, og har vokst med 27,4 prosent så langt i år. Vi snakker riktignok fortsatt om små tall, med bare 33,7 millioner så langt i år.

Powered by Labrador CMS