Filter Partner kjørte reklame på instant article: Med en 10.000 tegn lang spøkelseshistorie

Filter Partners innholdsmarkedsføring for SF Norge bidro til knallstart for «The Conjuring 2» på norske kinoer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Vi har den siste uken kjørt det som sannssynligvis er Norges første native annonse publisert som en instant article på Facebook, forteller Lars Eide, daglig leder i Filter Media.

Og eksempelet er kan hende godt nytt for dem som tror at god reklame også kan være lang og engasjerende: Dette er rett og slett en god historie, som fungerer.

Annonsøren er SF Norge og native-annonsen handler om skrekkfilmen The Conjuring 2 som hadde premiere i helgen.

Og resultatene har vært meget gode:

- Totalt har over 30.000 unike brukere lest saken og nesten 70 prosent har vært mellom 18-24 år, som var den målgruppen SF ønsket å nå, sier Lars Eide. Og brukerne har blitt engasjert av historien - som er på 10.000 tegn, inkludert to filmsnutter:

- Vi hadde ventet litt kortere lesetid enn vi er vant til, siden saken er publisert som en instant article. Men gjennomsnittelig lesetid har vært nesten 6 minutter - og det må sies å være veldig bra for en native-annonse, fortsetter Eide.

  • PS: Filter Partner har neppe Norges første native ad som instant article. Medier24 er blitt påminnet at også Nettavisen har gjort dette ved flere anledninger. 

Fikk knallstart på norske kinoer

Og filmen The Conjuring 2 har hatt en kjempestart på norske kinoer. 

- Premierehelgen har vært en stor suksess, vi har faktisk hatt den beste åpningen av filmen i Europa, med unntak av UK - som tross alt er et veldig mye større marked enn det norske, sier markedssjef i SF Studios Norge, Janne Holmboe

Jonas Floberg Åkre i SFs mediebyrå, PHD, sier at det er flere nøkkeltall ved kampanjen som er spennende:

- 92 prosent av dem som har lest saken, har lest den på mobil. Og da sier det seg selv at det er gunstig at saken er publisert som en instant article. Det er også interessant å se at gjennomsnittelig lesetid var lenger på mobil enn på desktop!

Vil anbefale IA til kundene

Og for den som ikke er kjent med formatet: Instant article vil si at alle som er på Facebook på mobil får en egen, lynrask versjon av saken, uten å forlate Facebook-appen.

Instant article er ikke en egen publiseringsløsning, men en egen måte å presentere publisert innhold på - fra for eksempel en nettavis eller kommersiell side. Som i dette tilfellet er Filter Partners enkle nettside, med Wordpress som publiseringsløsning.

Og denne original versjonen av den omtalte reklamen.

  • For å finne den manuelt og se reklamen som instant article, må du være på mobil - og søke opp Filter Partner inne i FB-appen. 

Verdt å merke seg er at engasjerende reklame også engasjerer brukeren: Her, som ellers, har Filter Partner brukt Facebook-annonsering for å spre saken, men antall delinger, likes og kommentarer forteller også om god «organisk distribusjon».

Og nå vil Lars Eide anbefale alle Filters annonsører å publisere som instant article:

- Vi ser ingen grunn til å gjøre noe annet, formatet er lynraskt, lesevennlig og det ser bra ut. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ønsker å gjøre veien mer kronglete enn nødvendig for at brukerne skal konsumere godt innhold, sier han.

LES OGSÅ: 

Powered by Labrador CMS