Torsdag inviterte Facebook-sjefen til en ærlig seanse kalt «Koster det mer enn det smaker? En refleksjon over ett turbulent 2018» under Mediekonferansen i Strømstad i Sverige.
Der snakket han ut om krisene og utfordringene Facebook har møtt de siste årene – og nevnte Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansens «Dear Mark»-kampanje, GDPR, Cambridge Analytica og mye mer.
- Jeg må tørre å stå her og fortelle dere dette, selv om noen synes det var en dårlig ide. Jeg må leve med at det kan slå meg i fleisen senere, sier Paulseth foran salen.
I foredraget snakket han om Terror of War og Cambridge Analytica-skandalen.
Til felles har de at det har skapt store diskusjoner om Facebooks standpunkt om blant annet netthat og sensur, som preget den daglige nyhetsdekningen og som setter spørsmålstegn om brukernes tillit.
- Vi hadde ikke gjort hjemmeleksa vår
Paulseth dro linjene fra da de åpnet Facebook-kontoret i Norge og hadde å gjøre med en fornøyd statsminister. Som kanskje ikke var like fornøyd da Facebook stengte hennes page da hun delte et dokumentarfoto fra Vietnamkrigen tatt av Nick Ut.
- Basert på bildet av meg og Erna var det «smooth sailing», men det var helt til Aftenposten valgte å trykke den forsiden. Da var jeg tre måneder inn i jobben og tenkte shit, sa han og til latter fra salen.
Da Aftenpostens forside kom, ble selskapet tatt på senga innrømmet Paulseth. For det internasjonale selskapet Facebook måtte ha en felles måte å håndtere saker og dette bildet brøt med retningslinjene om nakenhet.
- Vi hadde ikke gjort hjemmeleksa vår og støttet oss bare på det standardsvaret som vi alltid gjorde. Og ikke nok med det, så tok vi like gjerne ned statsministerens page. Det var det ikke maskiner som gjorde, men mennesker. De visste nødvendigvis ikke at hun var statsminister. Og da begynte jeg å bli bekymret.
- Men for å være helt seriøs: Vi håndterte ikke det spesielt bra. Erna Solberg gjorde det på en god måte og Espen Egil Hansen gjorde det på en gode måte. Vi skjønte etter hvert at vi måtte agere.
Paulseth begynte å samle folk på policy, PR og mediepartnership og forsøkte å finne en måte å kunne komme på offensiven og forklare hvordan de hadde tenkt å løse det.
- Vi tråkket feil
Facebook-sjefen fortalte fra scenen at de innrømmet å ha tråkket feil. Og nærmest beklaget at de ikke hadde vært mer hands on på flere ting.
- Vi tråkket feil, flere ganger. Vi måtte forholde oss til en verden vi ikke trodde vi var en så stor del av, sa han og fortsatte:
- Vår oppfattelse av hva som er riktig og galt er ikke nødvendigvis samstemt med resten av verdens.
Facebook-sjefen mente at det viktigste de kunne gjøre nå var å være tillitsvekkende. En av stegene er å levere på plattformen, men også hvordan de forholder seg til verden. For kort tid siden var han på en Q&A med Mark Zuckerberg, der sjefen sa at dette var noe av det viktigste de gjorde for tiden.
Paulseth uttalte også at Facebook har hatt to valg, siden de begynte å havne i trøbbel. Han beskrev det selv slik:
- Man kan grave seg ned og si at alle teite fordi de ikke skjønner hvordan vi har det, eller vi kan se på det som en mulighet, starte dialoger og bruke det som en mulighet til å bli bedre. Det mener jeg bestemt at vi har blitt.