Slik ser Facebooks nye funksjon ut, ifølge lanseringsbilder i fjor høst.

Facebook tar opp kampen om kjøp og salg: Snart lanseres Marketplace i Norge og 16 andre europeiske land

- Dette har vi ventet på og er forberedt på, sier Finn-direktør Anders Skoe til Dagens Næringsliv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Facebook i fjor varslet etableringen av Marketplace, falt Schibsted-aksjen hardt de neste ukene.

Marketplace er en ny funksjon innebygd i Facebooks-appen som til nå er tilgjengelig i 24 land. Mange kjøper og selger i dag gjennom egne grupper - men dette skal bli enda mer integrert i Facebook.

Og nå kommer tjenesten til Norge:

I løpet av de neste to ukene lanseres Marketplace i 17 europeiske land. Det bekrefter Facebook-direktør Deb Liu til Dagens Næringsliv tirsdag.

– Vi ser på det som en måte å tilrettelegge for noe som allerede skjer på Facebook. 550 millioner mennesker verden over besøker allerede kjøp og salg-grupper på Facebook månedlig, sier Liu til DN.

Finn - som har fått konkurranse fra aktører som LetGo og Tise - får dermed nok en konkurrent. Analytikerne er imidlertid uenig om hvor vanskelig det blir å ta markedsandeler fra Finn. Og Schibsteds rubrikkgigant er selv klar:

– Dette har vi ventet og er forberedt på, sier administrerende direktør Anders Skoe i Finn.

Powered by Labrador CMS