Slik ser Facebooks nye funksjon ut, ifølge lanseringsbilder i fjor høst.
Facebook tar opp kampen om kjøp og salg: Snart lanseres Marketplace i Norge og 16 andre europeiske land
- Dette har vi ventet på og er forberedt på, sier Finn-direktør Anders Skoe til Dagens Næringsliv.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Da Facebook i fjor varslet etableringen av Marketplace, falt Schibsted-aksjen hardt de neste ukene.
Marketplace er en ny funksjon innebygd i Facebooks-appen som til nå er tilgjengelig i 24 land. Mange kjøper og selger i dag gjennom egne grupper - men dette skal bli enda mer integrert i Facebook.
Og nå kommer tjenesten til Norge:
I løpet av de neste to ukene lanseres Marketplace i 17 europeiske land. Det bekrefter Facebook-direktør Deb Liu til Dagens Næringsliv tirsdag.
– Vi ser på det som en måte å tilrettelegge for noe som allerede skjer på Facebook. 550 millioner mennesker verden over besøker allerede kjøp og salg-grupper på Facebook månedlig, sier Liu til DN.
Finn - som har fått konkurranse fra aktører som LetGo og Tise - får dermed nok en konkurrent. Analytikerne er imidlertid uenig om hvor vanskelig det blir å ta markedsandeler fra Finn. Og Schibsteds rubrikkgigant er selv klar:
– Dette har vi ventet og er forberedt på, sier administrerende direktør Anders Skoe i Finn.