Facebook-direktør mener vi må snakke mindre om teknologi og mobil - og mer om gode ideer

Har vi blitt for opptatt av plattformer, og for lite av den gode idé? Kanskje det, antyder Rob Newlan - kreativ direktør i mobilgiganten Facebook. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Nå holder vi på å se den teknologiske revolusjonen. Men vi har ikke sett den kreative revolusjonen ennå.

Slik begynner Rob Newlan, creative director i Facebook, når han skal beskrive situasjonen.

Dette sier Newlan til Medier24, når vi snakker med ham i forbindelse med Gulltaggen tidligere i vår.

Og dette kommer altså fra giganten som har forandret - og profitert på - folks nye, mobile internettvaner.

- Godt håndverk slår alltid siste nytt

Og som han sa det til publikum på Gulltaggen (se hele foredraget i opptak lenger ned i saken):

- Verden er i et øyeblikk av virkelig forandring. Men vi må komme forbi der vi snakker om gode, digitale ideer, ideer for mobilen. Vi har heiet fram at alt skal være kort, et par sekunder, og at alt skal lages eget for mobilen, sa Newlan.

Og utdyper overfor Medier24:

- Vi har rett og slett ikke puttet den samme kvaliteten i det vi lager for mobil eller sosiale medier.

- Og har vært veldig opptatt av teknologi og plattform. Men: Jo mer ekte noe er, desto bedre virker det. Craft slår novelty any day, sier Newlan.

Med det mener han at mange kanskje jakter det siste nye på internett og mobil, i stedet for å sikre det gode håndverket, den gode idé, gjennomføring - og leveringt til målgruppen.

Og Newlan advarer mot at fascinasjonen over det nye aldri kan bli en erstatning for fascinasjonen annonsører og merkevarer kan skape ved å bruke energi på kreative prosesser, gode ideer og engasjerende historiefortelleing.

Se Newlan snakke på Gulltaggen - 45 inspirerende minutter:

Rob Newlan from FB Creative Shop talking live about Live @gulltaggen

Posted by Rune Paulseth on 21. april 2016

Lange historier fungerer på mobil

Når han snakker så gjør han det også basert på relativt omfattende innsikt i hva som skaper engasjement på Facebook - som gjerne kan være reklame for produkter eller merkevarer.

Newlan sier det ganske enkelt:

- Noe av det som har fungert godt er rett og slett ganske «vanlige» greier...

- Men en hel bransje, og tildels Facebook selv, har snakket om at alt skal være så kort på mobilen. Stemmer ikke det lenger?

- Jeg tror vi holder på å forstå plattformen, og den teknologiske revolusjonen. På veien dit har vi begynt å dele alt opp, mellom reklame, mobil, sosiale medier, og så prøver vi å presse alt inn på 15 sekunder for noe som skal «på mobilen».

- Men til syvende og sist så handler det fortsatt om geniune opplevelser og basisferdigheter som historiefortelling, det samme vi har gjort på TV, print og store utendørsformater i mange år, fortsetter Newlan.

Og den samme gode historien kan fortsatt fortelles på mobil og sosiale medier. Men kanskje ikke på samme måte?

Gulltaggen viste Facebook-direktøren noen gode eksempler på dette. Og forklarer det slik:

- Ja, du må skape oppmerksomhet, du må dra folk inn i løpet av noen få sekunder. Men hvis du først får med deg folk på en interessant historie og åpner opp, så kan den være så lang den trenger. Så lenge den er bra!

Glem teknologien, snakk om hva folk vil ha

For Newlan koker det ned til hvorfor vi gjør det vi gjør - og hva som er målet:

- Teknologien gjør det mulig å nå ut til folk, men de beste historiene eller suksessene for merkevarer og markedsføring starter sjelden med teknologi. Det starter med gode ideer.

- Og man kan bli for opphengt i teknologi og alle endringene som skjer hele tida. Hvis vi bruker hodet til å fokusere på folk, og på hva vi tror de vil ha og det som er bra for dem, så kan vi også gjøre det mye bedre, mener Newlan.

- Du kommer med godt nytt for den tradisjonelle og kreative historieforteller?

- Ja, det kan du godt si. Og du ser at det vokser fram en helt ny generasjon kreative skapere, kreatører og produsenter nå.

- Der teknologien er et verktøy for å gjøre en bedre jobb, og komprimere produksjonen. I stedet for å bruke hypoteser, kan vi nå gå rett ut og teste. Farta fra idé til konsept og lansering går drastisk ned. Det blir færre møter, og rett ut på live video i stedet...!

Tror Live blir viktigere enn 360

Og ja, teknologien er verktøyet som gjør denne revolusjonen mulig. Det legger ikke Rob Newlan skjul på. Så jobber han da også for en teknologigant som stadig flytter grenser.

Som nylig kjøpte Oculus Rift for å virkelig sette 360-video og VR på agendaen.

Og som rett nok kom lenge etter Periscope med live video - men da Facebook Live åpnet for over én milliard brukere, hadde vi raskt glemt førstnevnte nettverk.

Men hva blir størst av 360 og Live? Kanskje ikke en naturlig sammenligning, men Newlan snakket litt om det på Gulltaggen:

- 360-video på Facebook er amazing, og vi kommer til å se mye av det framover. Men jeg tror Live er en enda større og viktige forandring - det kommer ekstremt fort akkurat nå.

- Ja - Live har rett og slett eksplodert. Serverparkene våre holdt nesten på å bryte sammen..., sa Newlan.

Og utdyper overfor Medier24:

- Jeg tror det kommer til å utfordre og forandre dramatisk på hvordan vi ser film og levende bilder, og kommuniserer med hverandre. Folk kan uttrykke seg på helt nye måter, med et tastetrykk, til hele verden, sier han.

- Så da skal vi bare slutte helt å planlegge? Og gå Live hele tida?

- Nei - det bør jo helst ligge en god idé eller tanke bak! Bare fordi du kan, betyr ikke at du bør. Og du bør kanskje ikke vise fram det kjedelige mandagsmøtet.

- Men man kan ikke planlegge alt, og litt av poenget med å gå live er at det blir litt «jeopardy» også. Det fine er at du får respons med en gang. Ingen vet hvordan det lykkes, før du har prøvd!

  • PS! Som den observante leser vil vite, er dette basert på et foredrag som fant sted for noen uker siden. Selv om ting skjer fort i teknologiens verden, satser vi på at det fortsatt er aktuelt.

 

Powered by Labrador CMS