«Facebook at Work» har allerede kapret Norges største selskaper. I dag bytter tjenesten navn - og blir tilgjengelig for alle

Norge er allerede nest største marked, og nå kan flere melde seg på: – Vi vil forandre hvordan folk kommuniserer og jobber sammen, sier Workplace-direktør Julien Codorniou.

Publisert Sist oppdatert

Mandag kveld er det første gang Facebook inviterer til global og offisiell lansering utenfor USA.

Det skjer i London, og bakgrunnen for det er enkel: Det er her Facebook at Work har blitt til de siste årene.

Og er gradvis lansert som et intranett, lukket nettsamfunn, for store og små selskaper.

Nå er den lange testfasen offisielt over, og tjenesten lanseres med nytt navn og ny logo.

Workplace, by Facebook er fra i dag av tilgjengelig for alle bedrifter verden rundt som ønsker å ta det i bruk for sin interne kommunikasjon.

Handler ikke bare om teknologi

– Dette handler ikke bare om teknologi, men om hvordan vi organiserer arbeidslivet. Vi vil forandre hvordan folk kommuniserer og jobber sammen

Slik beskriver Julien Codorniou ambisjonen for tjenesten, som i den lange testfasen så langt er tatt i bruk av 1000 selskaper verden rundt.

Og han sier videre til Medier24:

– Dette er et sted hvor alle i en bedrift kan kommunisere med hverandre.

– Alle får en stemme, og det blir lettere å både dele nyheter og fortelle gode historier og «best practice». Målet er å bygge neste generasjons plattform for internkommunikasjon.

Særlig legger Facebook vekt på at dette er tilgjengelig på mobil og kan brukes av alle i et selskap - ikke bare de som sitter på et kontor.

Lukket versjon av Facebook

Den enkleste måten å beskrive Workplace på er kanskje å si at det er en lukket versjon av Facebook.

Det er altså en helt adskilt tjeneste, som ikke har noe med det vanlige nettsamfunnet eller din vanlige brukerprofil å gjøre.

Det var også noe av grunnen for navneskiftet, sier Codorniou: At det for noen bedrifter oppleves som negativt å «bruke Facebook» i arbeidstiden.

Men navnebytte til tross, innholdet i tjenesten er omtrent som før. Og ganske likt det man er vant til fra vanlig Facebook:

Nyhetsstrøm, profiler, grupper og meldingstjenester. Inkludert tjenester som Live, hvor en konsernsjef kan kjøre interne videmøter med alle ansatte over hele verden på en-to-tre klikk.

Likheten betyr i praksis ingen opplæring – alle som er vant med Facebook, kan bruke Workplace.

Norge er allerede stort

Norske bedrifter har - som ofte ellers - vært tidlig ute på ny teknologi og digitale tjenester - også på Facebook at Work.

- Norge er det andre største markedet vårt i verden, sier Codorniou.

Han nevner store bedrifter som Telenor og DNB som var «early movers», og dermed gjorde at andre kom etter. IT-giganten Evry var også tidlig ute, og etterhvert også butikkjeder som Elkjøp og XXL. Alle store selskaper med mange ansatte spredt over enten hele landet - eller hele verden.

Og som ikke bare skal kommunisere med egne kolleger:

I versjonen av Workplace som nå lanseres, kan selskaper lage egne grupper på tvers med andre selskaper. Slik at store selskaper kan lage grupper med for eksempel leverandører eller byråer.

Slik bruker selskapene Facebook at Work - hør Mediapuls-episoden med Evry fra tidligere i år: 

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/266999869" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]

- Selskapet eier sine egne data

Samtidig som produktet lanseres offisielt og åpnes for alle, lanserer Facebook en enkel prismodell for å bruke tjenesten - og et partnerprogram for å bistå kunder:

  • Prismatrisen er basert på en månedlig avgift per ansatt / bruker - 3 dollar per ansatt for bedrifter med opp til 1000 ansatte, 2 dollar for selskaper med mellom 1000 og 10.000 ansatte - og 1 dollar per hode for selskaper med over 10.000 brukere.
  • Facebook lanserer også et eget partnerprogram for Workplace, med leverandører som kan hjelpe kunder «på plass». Norske Evry er blant partnerne som er på plass.

Samtidig som etterspørselen har vært stor og mange store bedrifter allerede har tatt tjenesten i bruk, har det også vært kritikk fra blant andre Datatilsynet. (Se undersak).

Julien Codorniou understreker at dette ikke «er Facebook» - og at dataene tilhører bedriften:

- Alle dataene tilhører arbeidsgiver. Det er ingen målretting her, ingen annonser og Facebook eier ikke dataene. Og hvis du som ansatt slutter i Telenor, så mister du ogs tilgangen til Workplace.

Datatilsynet aksepterte Facebook at Work-avtaler

Tidligere høst ble det klart at Datatilsynet aksepterer avtalene som Telenor og DNB har inngått med Facebook.

Selskapene har sikret kontroll over egne ansattes personopplysninger i sin bruk av Facebook at Work.

I en pressemelding fra Datatilsynet går det fram at tilsynet fremdeles mener det er problematisk at vilkårene som DNB og Telenor har forhandlet seg fram til, er underlagt fullt hemmelighold.

Likevel er personvernet er ivaretatt.

– Virksomhetene har utført egne risikovurderinger for bruk av tjenesten. De ansatte har fått informasjon om hvordan tjenesten fungerer og hvilke interne retningslinjer som gjelder for bruk av tjenesten.

– Datatilsynet konkluderer på bakgrunn av dette med at de ansattes personvern er ivaretatt for bruk av Facebook at Work hos Telenor og DNB og vi har avsluttet disse sakene, skriver Datatilsynet i uttalelsen.

I juni rådet direktør Bjørn Erik Thon ansatte i bedrifter og organisasjoner som hadde innført Facebook at Work til å kontrollere hvilke vilkår arbeidsgiverne hadde gått med på.

Serverne til Facebook befinner seg i Sverige og USA. Selskapet har i utgangspunktet forbeholdt seg retten til benytte brukerdata til eget formål.

Brukernes atferd i Facebook at Work skal heller ikke brukes til å levere tilpasset markedsføring i brukerens personlige Facebook-konto. Datatilsynet har fått opplyst at det skal være vanntette skott mellom personlig Facebook og Facebook at Work, heter det i uttalelsen.

Powered by Labrador CMS