Oberst Eystein Kvarving er kommunikasjonssjef i Forsvarets operative hovedkvarter.

Forsvaret ber mediene forberede seg på gigantisk ­øvelse med 40.000 soldater: Dette må redaksjonene vite

Forsvaret forventer flere hundre journalister fra inn- og utland under NATO-øvelsen Trident Juncture.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Militærøvelsen Trident Juncture i 2018 blir den største NATO-øvelsen i Norge på mange tiår med sine 40.000 soldater fra 30 deltakende nasjoner.

Hensikten med øvelsen er blant annet å teste Norges evne til å motta forsterkninger og operere sammen med NATO.

Flere hundre journalister

Og det er en øvelse som vil merkes over hele det norske samfunnet.

Slik blir øvelsen.

Derfor må mediene forberede seg på det som kommer, varsler oberst Eystein Kvarving, som er kommunikasjonssjef i Forsvarets operative hovedkvarter til Medier24.

- Trident Juncture er på mange måter allerede i gang. Deler av logistikkoperasjonen som skal frakte soldater og utstyr har startet og første skip kommer til Åndalsnes rundt den 18.august. Frem mot selve feltøvelsen, som er i månedsskifte oktober-november, vil det være mye aktivitet på veiaksene øst for Oslo opp mot Hedmark og Oppland og på veiene fra Åndalsnes og Trondheim opp mot Røros og Dombås

- Hvor mange medier er det som dukker opp?

- Det er ikke så lett å si, men jeg deltok på Trident Juncture i Portugal i 2015 og der var det flere hundre journalister som var akkreditert. Vi forventer alt fra de største mediehusene i verden til små lokale aviser i Norge. Alle er like velkomne og vi skal gjøre vårt beste for å gi god service til alle.

- Hvorfor er det viktig for Forsvaret å informere mediene under en slik øvelse?

- Velinformerte medier gir en velinformert befolkning. Det er mye ved denne øvelsen som påvirker mange og derfor er mediene, sammen med våre egne kanaler, svært viktige for å få ut informasjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Øvelsene kommer brått på enkelte lokalmedier

Nederlandske marine infanterister sitter i kringvern på bakken da to Amerikanske CH-53E Super Stallion helikopter tar av under vinterøvelsen Cold Response 2016.

Han peker på at de har laget egne sider på Forsvaret.no for å informere blant annet pressen. Dette for å serve det enorme antallet henvendelser som kommer inn på kort tid.

Forsvaret er i alt fornøyde med mediedekningen og interessen fra både store og små redaksjoner under øvelser. Lokalt er slike øvelser ofte en av de største hendelsene det året og avisene prioriterer ofte deretter, forteller han.

Slik skal luftstriden være under øvelsen, opplyser Forsvaret.

Men mediene har en vei å gå når det gjelder å skjønne når de må prioritere:

- Det vi ofte opplever når det gjelder store øvelser er at de kommer litt brått på og at spesielt lokalavisene, som har begrenset med ressurser, sier at de gjerne skulle ha gjort mer hvis de hadde visst det litt tidligere. Det håper vi å bøte litt på med å gå tidlig ut og informere mediene også.

Powered by Labrador CMS