Dette skriver norske journalister mest om: Sjekk de mest populære temaene

Økonomi og næringslivsjournalistikk dominerer foran sport. – Men det er fortsatt store hull i økonomidekningen i mange medier, sier DNB-direktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Økonomi- og næringslivsstoff er i vinden om dagen. I hvert fall hvis en skal tro hva som omtales mest i norske medier.

Økonomi og næringsliv er nemlig det mest omtalte temaet i første halvår av 2019 - fra januar til juni, viser ferske tall fra medieovervåknings­byrået Retriever, som Medier24 har fått tilgang til.

Totalt 425 742 oppslag omhandler økonomi og næringsliv, noe som gir en andel på 27,23 prosent. Nest mest omtalt er politikk med 22,14 prosent, mens sport innehar tredjeplassen med en andel på 18,01 prosent.

Se den fullstendige listen med tall nederst i saken!

– De tre største temaene i norske medier utgjør rundt 65 prosent av den totale omtalen. Økonomi og næringsliv utgjør om lag 27 prosent, politikk utgjør 22 prosent og sport utgjør 18 prosent i årets første halvår, sier analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg til Medier24.

– Økonomi og næringsliv er et bredt tema som inkluderer alt av industri, handel og økonomi nasjonalt og internasjonalt. Dette inkluderer også omtale av veiprosjekter, jernbane, lufttrafikk, fiskeri og landbruk, som norske medier skriver mye om, fortsetter hun.

 

DNB-direktør: – Vil særlig applaudere NRK

Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

DNB lanserte i fjor sin egen nettavis - DNB Nyheter  - og begrunnet det blant annet med at økonomi- og næringslivsstoff blir nedprioritert i norske medier.

Jostein Larsen Østring, direktør for innholdsutvikling i Amedia.

DNBs informasjonsdirektør Even Westerveld gleder seg derfor over Retriever-tallene.

 – Vår opplevelse er at det har blitt mer fokus på økonomistoffet i redaksjonene etter at vi og flere andre etterlyste dette for halvannet år siden. Det er umulig å forstå Trump uten å forstå tall. Og jeg vil særlig applaudere NRK som har tatt tydelige grep og løftet økonomidekningen den siste tiden. Også flere lokal- og regionalmedier har løftet dette, med Sysla som godt eksempel, sier Westerveld til Medier24. 

– Samtidig er det fortsatt store hull i økonomidekningen i mange medier, selv om det naturligvis er helt greit at redaksjoner velger bort dette stoffet. Det er derfor det er rom for aktører som DNB Nyheter, mener Westeveld.

– Jeg tror vi har mer enn nok dekning av Trump på Twitter og Merkels håndbevegelser. Men alt for lite om hva som er årsakene til handelskrigen, hvorfor kapital er nøkkelen til det grønne skiftet og hvordan boligmarkedet egentlig fungerer, fortsetter Westerveld.

Østring: – Et stoffområde lokalaviser er opptatt av 

Lanseringen av DNB Nyheter fikk for øvrig direktør for innholdsutvikling i Amedia, Jostein Larsen Østring, til å reagere.

Analysesjef i Retriever, Guro Lindebjerg.

I en kronikk i mars i fjor påpekte han at norske journalister faktisk skriver mer om økonomi og næringsliv, ikke mindre. 

Østring er derfor ikke så overrasket over Retriever-tallene.  

– Nei, spesielt ikke når Retriever også har inkludert samferdsel. Da blir dette et stoffområdet som favner veldig bredt, og som også lokalaviser er opptatt av, sier Østring til Medier24.

Og nettopp lokalavisene har han god oversikt over som Amedia-direktør.

– Folk flest er veldig opptatt av hvordan det for eksempel går med lokale bedrifter, det lokale tjenestetilbudet og lokale arbeidsplasser. Selv i de større byene kommer man tett på næringslivet, så utvikling og endring på de områdene er veldig relevant for mange, sier Østring. 

Han er likevel forundret over én ting:

Om Retrievers nyhetsbarometer:

Ved hjelp av maskinlærte modeller analyserer Retriever hvilke personer, organisasjoner, byer, steder og aktører som omtales i norske medier.

Kildegrunnlaget for analysen inkluderer majoriteten av norske aviser på papir, magasiner og tidsskrift, i tillegg til alle landets nettaviser og de største og mest toneangivende fjernsyns- og radiosendingene. 

I denne analysen er det analysert all omtale publisert i første halvår 2019.  Dette inkluderer om lag 1,5 millioner redaksjonelle medieoppslag.

Kilde: Retriever

– Jeg ville kanskje gjettet at sport ville komme øverst på listen. Jeg tror sport er det området som prioriteres aller mest av norske redaksjoner, sier Østring.

For sport scorer nemlig høyest på Amedias egen rangering av de mest omtalte temaene. Men de har skilt samferdsel- og boligstoff ut som egne kategorier, påpeker Østring.

– Hvis man slår sammen våre tall på økonomi- og næringsliv, samferdsel og bolig, så blir den det største temaet også hos oss med 25 prosent totalt. Sport har til sammenligning 19 prosent. Så våre tall speiler i stor grad også Retriever-tallene, sier Østring.

– Et sunnhetstegn at politikk havner på topp

Bak økonomi og næringsliv kommer som nevnt politikk og sport hakk å hæl på hverandre, noe som ikke overrasker Retrievers analysesjef Guro Lindebjerg. 

–  Analysen vår bekrefter at politikk utgjør en solid del av det norske medieinnholdet. Dette gjenspeiles også da vi lette etter personer i omtalen. Vi ser da at mange ministre og partiledere er på topp. Det er naturlig, og også et sunnhetstegn, at politikk havner på topp. Å dekke politiske prosesser, vedtak, meninger og å være en arena for samfunnsdebatt er tett knyttet til medienes samfunnsoppdrag. I tillegg er 2019 et valgår, og det er klart at vi vil se mer politisk debatt og omtale jo nærmere vi kommer kommune- og fylkestingsvalget i september, sier Guro Lindebjerg.

Bak sportstallene er det spesielt én idrett som dominerer:

– Det er fotballen som står for majoriteten av omtalen. I overkant av 100 000 medieoppslag første halvår er direkte knyttet til norsk og internasjonal fotball. Den nest mest omtalte idrettsgrenen i norske medier er langrenn. Når vi ser på hvilke personer som oftest går igjen i norske medier første halvår finner vi både Ole Gunnar Solskjær og Johannes Høsflot Klæbo og Therese Johaug på topplisten. Kanskje finner vi også en kvinnelig fotballspiller der neste år? Det er lov å håpe, sier Lindebjerg.

Ulykker og naturkatastrofer

Nedover på listen finner vi så temaet ulykker og naturkatastrofer som det sjette mest omtalte temaet, der trafikkulykker er det som har generert mest omtale.

– Dernest ser vi at brann, ras og flom genererer en del omtale i norske medier. Dette halvåret har også skipsulykker markert seg med en rekke artikler første halvår. Majoriteten av disse er det Helge Ingstad-ulykken som står for, sier Lindebjerg.

Hun ble overrasket da hun studerte den midtre delen av listen, der temaet natur og miljø innehar en sjuendeplass.

– Om lag sju prosent av all omtalen publisert i norske medier i første halvår er knyttet til dette temaet. Jeg ble litt overrasket over at ikke dette temaet utgjør en større andel av norsk medieomtale. Mange sitter nok med et inntrykk av at klimautfordringer, global oppvarming, og for ikke å snakke om flyangst, er høyt på medienes agenda. Det tallene imidlertid viser, er at dette utgjør en svært liten andel av mediestrømmen i redaksjonelle medier. Jeg vil tro at denne andelen øker inn mot valget i september, sier Lindebjerg.

Powered by Labrador CMS