I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
Neste mann ut er kommunikasjonssjef for Tesla, Even Sandvold Roland.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?
– Uvirkelig. Mange som jobber med mediehåndtering og kommunikasjon har fått et kræsjkurs i krisehåndtering denne våren, og det har vært interessant å se hvordan ulike bedrifter og merkevarer har håndtert hvordan de har blitt påvirket av situasjonen. Noen har klart å være proaktive og komme godt ut av det omdømmemessig, mens andre har vært mer bakpå.
– Hva er årets flause til nå?
– Debatten om integrering i kommunikasjonsbransjen var smertefull. Jeg har lyst til å si noe om tråkking i salaten, å ta egen medisin eller at gamle menn er vonde å vende, men det meste er allerede godt sagt av andre.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
– Jeg synes Turistforeningen under ledelse av Dag Terje Klarp Solvang har gjort en imponerende jobb med å omstille seg og kommunisere på en god måte. Det kan ikke ha vært lett å skape trygghet rundt DNT-hyttene, hvor man typisk er ganske så tett på andre, men jeg synes de har fulgt opp situasjonen i media og ovenfor medlemmer på en troverdig og tillitsvekkende måte.
– Hva gjør du i sommer?
– Jeg har tilbrakt sommeren i Oslo. Jeg har aldri forstått greia med å reise til utlandet akkurat når Norge er på sitt fineste, og i år var det om ikke umulig, så i hvert fall ikke tilrådelig. I stedet har jeg brukt tiden med venner, på balkongen med bøker, på stranden i hengekøye, og ute i skogen.
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
– Stadig sjekking av Twitter-feeden til Elon Musk.
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
– Som sommervikar i VG skrev jeg om en tragisk jaktulykke i Norge, hvor en jeger skjøt kameraten sin. Kort tid etter publisering haglet det til min store skrekk inn e-poster fra lesere. Det viste seg at artikkelen hadde blitt koblet med en stor bannerannonse som reklamerte for en datingtjeneste, og innsalget var «Treff en du liker». Det kunne ikke blitt stort verre. Heldigvis fikk vi raskt oppdatert saken og fjernet annonsen.
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
– Bruk muligheten til å lære noe nytt. Det er så mange spennende temaer å ta tak i ute i nyhetsbildet, og så mange rike verktøy for å jobbe med kommunikasjon, journalistikk og formidling generelt. Vær nysgjerrig og se etter muligheter til å prøve noe du ikke har gjort før.
– Som ung og ny i en bedrift er det lett å bli gående stille i gangene med krummet nakke, men det er faktisk ikke så farlig som du tror å gjøre noen feil eller teste noe som kanskje ikke blir noe av.
– Jeg tror det er utrolig viktig å være villig til å eksperimentere i arbeidslivet. Det er en klisjé om at man må finne lidenskapen sin for å finne drømmejobben, men det er et elendig råd å gi til unge. Å begynne med lidenskapen er å sette vognen foran hesten.
– Start med å være nysgjerrig og bruk mulighetene du finner til å få kunnskap og ferdigheter som ikke alle andre har. Da åpnes raskt flere dører til spennende jobber, og ved å prøve deg frem på denne måten kan du oppdage hva som gir deg motivasjon og glede.