Venture Factory AS leverte nylig selskapets årsregnskap for 2015, som ble gjort opp med et driftsresultat på minus 7,4 millioner kroner - og resultat før skatt på minus 12 millioner.
I 2014 var tilsvarende tall henholdsvis 8 og 11,2 millioner kroner. Det vil si at selskapet på to år har levert 23 millioner kroner i minus på bunnlinja.
- Se flere tall og faktaboks nederst i saken.
For et ventureselskap i utviklingsfase, med flere selskaper under etablering, er det kanskje ikke driftsresultatet neste kvartal som er i fokus.
Daglig leder og en av tre VF-grundere, Even Aas-Eng, understreker samtidig han ikke er fornøyd med tallene:
- Jeg vil si både ja og nei, svarer han på spørsmål fra Medier24.
- Vi er nå inne i Venture Factorys fjerde driftsår, og det ser ut som om vi i 2016 ender opp med en omsetning på 40 millioner kroner på tvers av alle selskapene - og i sum skal vi klare å gå i null. Noen av selskapene vil også tjene penger. Det er vanskelig å si noe annet enn at det er OK, sier Aas-Eng.
- Samtidig syns jeg det har gått for sakte og vi har gjort mange feil. Men nå har vi funnet formen, mener han.
- Omsatte for 18 millioner kroner i fjor
Venture Factory AS er som navnet antyder et «ventureselskap», en oppstartsfabrikk for nye selskaper, primært innen teknologi og ehandel.
Selskapet eier hele eller deler av selskaper som undertøysbutikken MyMuse AS og bloggreklametjenesten Inzpire Me AS. VF driver også utviklingsbyrået VF Tech, og eier performancebyrået T/A Opt sammen med samboeren i Øvre Slottsgate, reklamegiganten Try.
Hva selskapene omsetter for i sum, er ikke helt enkelt å slå fast. Både fordi Venture Factory AS grunnet størrelsen fortsatt har valgt å ikke føre reelt konsernregnskap, og fordi flere av selskapene både i år og i fjor har byttet navn, selskapsstruktur og driftsform.
- Vi omsatte i fjor for ca 18 millioner kroner til sammen. Det vil si at vi sikter mot litt over en dobling i år, sier Aas-Eng.
T/A Opt AS omsatte i 2015 for 4,6 millioner kroner, med et positivt driftsresultat på 114.000. MyMuse AS (tidligere Illusion Nordic AS) har ikke levert 2015-tallene ennå, men omsatte i 2014 for 9 millioner kroner - med et par millioner i minus. Der er målet solid vekst i 2016, men fortsatt negative tall.
I 2015 var det også en omsetning i morselskapet Venture Factory AS på rundt 5,8 millioner kroner. Mye av dette handler om utviklingsarbeid for kunder, fra det som i dag er VF Tech AS.
Rydder i selskapsstrukturer og driftsform
Gründersjelen Even Aas-Eng er en aktiv kritiker og debattant både innenfor teknologi, medier og innovasjon.
Når han leverer nok et år med solide underskudd, er han klar må at han må tåle oppmerksomhet rundt det. Men sier samtidig:
- Vi startet Venture Factory for å gjøre investeringer i nye virksomheter og det gir sjelden eller aldri driftsoverskudd de første årene. Vi nærmer oss nå 40 ansatte til sammen, og vi har skapt betydelige verdier for våre aksjonærer.
Når VF år har «ryddet opp», handler det om hvordan selskapet organiserer driften og selskapene på. Inntil i fjor har store deler av omsetning i driften ligget i morselskapet. Fra 2016 har Venture Factory ryddet i selskapsstrukturen, og plasserer nå omsetningen der den hører hjemme.
- Vi er blitt mye tydeligere. Tidligere har selskapene vært sauset sammen under én ledelse og ett team. Nå bygger vi egne organisasjoner i hvert selskap, slik at alle har riktig fokus, sier Aas-Eng.
Fra i år vil morselskapet ha begrenset virksomhet og omsetning, annet enn inntekter fra datterselskaper og investeringer.
Modellen er fortsatt å sette opp nye virksomheter alene eller sammen med partnere, men «med litt lavere risikoprofil» enn tidligere.
Et av disse nye selskapene i år er Inviso Media, som VF eier sammen med Inviso AS, og som selger markedsføringstjenester for eiendom. Selskapet kjøpte i år også 51 prosent av Buzzit fra Amedia.
Eierne skyter inn mer penger
Venture Factory AS ble etablert sommeren 2012 og var i drift fra årsskiftet av Even Aas-Eng, Tore Malme og Bo Myrås, og var i drift fra starten av 2013. Alle tre er fortsatt med, men har gradvis blitt vannet ut fra en tredel hver av selskapet, til 9,98 prosent hver.
Eksterne investorer og ansatte har sammen skutt inn drøyt 26 millioner kroner i selskapet siden oppstarten i 2012. De tre største aksjonærene er i dag Skagenkaien Investering AS (18,1 prosent), Dymax Invest AS (12,5 prosent) og konfeksjonsgiganten Varner Kapital AS (11,40 prosent).
Likviditeten var likevel anstrengt på tampen av 2015, kan vi lese av årsberetningen - og i år har aksjonærene skutt inn ytterligere 8,4 millioner kroner som et «konvertibelt lån».
- Selskapet anses etter dette til å ha tilstrekkelig likviditet til å dekke fremtidige forpliktelser, heter det i årsberetningen for 2015.
Og Even Aas-Eng er tilfreds med at eierne fortsatt tror på butikken:
- Eierne skyter inn mer, og det går bra nå. Som sagt: Vi runder i år 40 millioner kroner og 40 ansatte. Det er ikke så mange lignende miljøer som har vokst så fort på fire år, mener han.
- Og du starter nye selskaper ofter enn de fleste av oss pusser tennene. Kommer det flere nye i 2016?
- Hehe - det kan jeg garantere at vi gjør! Vi har fortsatt noen midler igjen vi skal investere. Men jeg har ikke noe mer konkret å vise til nå.
For selv om dagens selskaper ifølge Aas-Eng nå snart tjener penger, ønsker han å fortsette med investeringer i nye selskaper og prosjekter:
- Jeg håper vi kommer til å tiltrekke oss nok kapital i årene framover til å satse enda mer offensivt. Det vil føre til flere år med negativ bunnlinje - men også at vi skaper store verdier, sier han. Og legger muntert til:
- Ellers driver vi jo bare med drift. Og det er jo ikke noe gøy!