Tre ganger har Venture Factory endret strategi. Nå vil Filter Media-eieren bli et skikkelig mediekonsern
- Det var som mørkest, og det er fortsatt få som tenker at media er stedet å være. Det mener jeg er positivt for oss. Journalistikkens gullalder ligger foran oss, og ikke bak oss, sier daglig leder Even Aas-Eng i Venture Factory.
Fra før av har Venture Factory blant annet Filter Media, Talent Media og Newslab i sin portefølje. Og nå også en eierandel i Radio Metro.
- Målet er å bli et skikkelig konsern. Det skal jeg gjøre de neste ti årene. Det kommer til å koste jævla mye krefter, tid og penger.
Det sier Even Aas-Eng. Han er daglig leder og største eier i Venture Factory. I 2013 startet Venture Factory opp. På syv-åtte måneder greide de å skaffe 10 millioner kroner. Den gangen var det ikke miljø for den typen oppstartsbedrifter i Oslo, forteller Aas-Eng.
- Og vi var ikke tre 20-åringer med null erfaring. Vi hadde sikkert henta 10 millioner på ti timer i dag, men vi fikk pengene inn til slutt.
– Veldig naiv idé
Selskapets opprinnelige idé var å lage selskaper innenfor den digitale økonomien. De skulle drifte og bygge nye selskaper - helt selv.
- Jeg kan si rett ut at det var en veldig naiv idé. Vi skjønte fort at det ikke gikk, og at vi kom til å sitte der etter noen år med flere selskaper der alle trengte penger.
For det var ikke helt selvsagt at det var mediebedrifter Venture Factory skulle ende opp med. Den første vridningen var over til e-commerce og nettbutikker. De kjøpte én nettbutikk, og startet opp noen selv.
- Det var nesten like idiotisk som den første planen. E-commerce er kapitalkrevende, og vi hadde ikke penger nok.
Den tredje vridningen kom etter at de fikk den revolusjonerende ideen om å lage selskaper som skulle tjene penger, forteller Aas-Eng og ler.
- Og det har vi til en viss grad lyktes med, legger han til.
Totalt er det hentet inn mellom 25 og 30 millioner kroner til Venture Factory, forteller Aas-Eng. Selv har Aas-Eng satset rundt fem millioner på prosjektet i en kombinasjon av emisjoner og kjøpte aksjer, forteller han.
- Det meste ble brukt de tre første årene. Jeg skulle ønske vi greide å gjøre disse dreiningene tidligere, men man kan ikke tenke sånn, sier Aas-sEng.
– Vår største fordel er mangelen på historikk
Aas-Eng forteller at han er optimist av natur, og at det er i vanskelige tider at grunnlaget for suksess legges. Dermed tror han at de de traff perfekt på tidspunktet for å begynne i mediebransjen.
- Det var som mørkest, og det er fortsatt få som tenker at media er stedet å være. Det mener jeg er positivt for oss. Journalistikkens gullalder ligger foran oss, og ikke bak oss.
På spørsmål om det er deilig å ikke ha en gammel trykkepresse å betale på, svarer han:
- Det er veldig deilig. Vår største fordel er mangelen på historikk, sier han.
Ifølge regnskapene hadde Venture Factory i 2017 et resultat før skatt på minus 3,5 millioner kroner. Samtidig gikk egenkapitalen i selskapet opp fra 1,8 millioner kroner året før, til 50 millioner kroner.
I datterselskapene er det varierende overskudd å vise til. I for eksempel Filter Media er resultatet før skatt på 2,3 millioner kroner i minus. Venture Factory eier 87 prosent av selskapet.
På spørsmål om hvor lenge de Venture Factory kan tape penger på de ulike selskapene, svarer Aas-Eng:
- Det er to måter å se dette på. Fra et økonomisk perspektiv kan vi tape penger lenge. Men det er ikke nødvendigvis det vi ønsker. Vi må regne med å tape penger på alt vi starter i ett til to år, og vi planlegger for at vi tåler dette. Etter det må selskapene tjene penger, sier han.
Dette er selskapene i Venture Factory - trykk for å utvide
Venture Factory AS
Holdingselskap som eier flere medieselskaper
Omsetning: 5,5 milioner kroner
Resultat før skatt: -3,565 millioner kroner
Ansatte: 4
Største eiere: Weird Science Holding AS (42,35 prosent)
Filter Media AS
Nyhet, film og TV-nettsted og contentmarkedsføring
Omsetning: 5,2 millioner kroner
Resultat før skatt: -2,314 millioner kroner
Ansatte: 7
Venture Factorys eierandel: 76,53 prosent
Invisio Media AS
Markedsføringsbyrå
Omsetning: 14,7 millioner kroner
Resultat før skatt: 1,785 millioner kroner
Ansatte: 7
Venture Factorys eierandel: 49 prosent
MyMuse.no
Undertøysbutikk på nett
Omsetning: 10,963 millioner kroner
Resultat før skatt: -3,123 kroner
Ansatte: 9
Venture Factorys eierandel: 55,84 prosent
NewsLab
Innholdsmarkedsføringsbyrå
Omsetning: 13,7 millioner kroner
Resultat før skatt: 1,548 millioner kroner
Ansatte: 12
Venture Factorys eierandel: 92 prosent
Venture Factory Tech
Utviklingsfirma - mest for intern bruk i Venture Factory
Omsetning: 3,437 millioner kroner
Resultat før skatt: -0,463 millioner kroner
Ansatte: 1 i Oslo og tre i Ukraina
Venture Factorys eierandel: 80 prosent
Talent Media
Nyhetsnettsted om unge talenter innenfor næringsliv
Omsetning: 0,737 millioner kroner
Resultat før skatt: - 0,549 millioner kroner
Ansatte: 2
Venture Factorys eierandel: 58 prosent
Radio Metro
Lokalradio i Oslo
Omsetning: 31,672 millioner kroner
Resultat før skatt: -0,714 millioner kroner
Ansatte: 2
Venture Factorys eierandel: 20%
InzpireMe
Influensermarkedsplass
Omsetning: 0,947 millioner kroner
Resultat: - 2,975 millioner kroner
Ansatte: 10
Venture Factorys eierandel: 11,61 prosent
T/A Opt (solgt)
Markedsføring
Omsetning: 38,978 millioner kroner
Resultat: 5,824 millioner kroner
Ansatte: 10
Venture Factorys eierandel: 45 prosent inntil sommeren 2018, da de solgte seg helt ut ifølge Aas-Eng
Kilder: Proff.no og Even Aas-Eng
Dersom man tar for seg selskapene Venture Factory AS eier mer enn 45 prosent av, er omsetningen på til sammen rundt 94 millioner kroner. Resultatet før skatt er på 2,2 millioner kroner.
Venture Factory AS solgte sommeren 2018 seg ut av markedsføringsselskapet T/A Opt AS, som de eide sammen med Try. Resultatet der var alene på 5,8 millioner kroner. Omsetningen var på 38,9 millioner kroner.
Dersom de ikke hadde eid dét selskapet ville resultatet i 2017 blitt på minus 3,7 millioner kroner.
På spørsmål hva som sørger for at 2018-regnskapene går i pluss, nå som T/A Opt AS er solgt, svarer Aas-Eng
– Det gjør vi nok ikke. Vi må investere de pengene slik at vi skaper større verdier for framtiden med det vi har fått ut. Det kan bety minuser på totalen i sikkert et år. Men det kommer an på hvordan vi investerer pengene.
Aas-Eng vil ikke gå ut med prisen de fikk for andelen på 45 prosent av aksjene i T/A Opt AS.
– Gjorde ting vanskelig
Den første nyhetssatsinga til Venture Factory var Filter Media. Da de startet opp i 2015 gjorde de et totalt skille mellom den kommersielle og den redaksjonelle delen av selskapet.
- Vi gjorde ting litt vanskelig. Det er fortsatt mange som ikke helt skjønner modellen, sier han.
Filter Media var blant de første som startet med native-anonnser. Men på Filter nyheter og Filter film og TV er det ingen annonser.
- Synergien ligger i merkevare og data. Det viktig for oss er å lage en troverdig avsender av både redaksjonelt og kommersielt innhold. Det er det vi prøver med filterbrandet, sier han.
Der tradisjonelle medieaktører har solgt sin egen distribusjon, bruker heller Filter andres distribusjonskraft.
- Det kommer til å ende opp slik at troverdigheten bak innholdet vil gi utslag i hva det koster å spre det. Og innholdet må alltid være av ypperste kvalitet, og være godt innhold for leseren, sier Aas-Eng.
Startet talentnettside
I 2017 startet Venture Factory også opp Talent Media. Det første driftsåret kunne vise til 737.000 kroner i omsetning og et resultat før skatt på 549.000 i minus.
- Ingen av de store medieaktørene eier denne nisjen. Det er mange som er så vidt innom den, men vi tror det er et marked for redaksjonelt, lærerikt innhold for unge talenter. Det er ikke en nettavis for de på videregående, men i aldersgruppen 20 til 35, som er i utdannelse eller i jobb og er opptatt av karriere, sier Aas-Eng.
Foruten de selskapene Venture Factory har startet selv, har de også kjøpt seg inn i Radio Metro. Først ti prosent, så ti prosent til.
- Rasjonalet for å gå inn har vært todelt. Det var en opportunistisk investering, med overgang fra FM til DAB. VI trodde overgangen ville bli en fiasko, som ville gi positiv utvikling for Radio Metro. Den andre grunnen er at Radio Metro, som nå er blant de største kommersielle radiokanalene, gir spennende synergier med våre andre mediesatsinger, sier Aas-Eng.
Han tror også det er mulig å skape gode forretningsmuligheter rundt lyd. Det er det som er målet, forteller han.
– Over lang tid. Vi er ikke noe finansielt investeringsselskap.
Gjennom selskapet Venture Factory Tech utvikles det løsninger for de andre selskapene under Venture Factory-fanen.
- Resultatet av det er dårlig betalt og elendig lønnsomhet. Men kompetansen er viktig for oss, og derfor tåler vi det tapet, sier han.