Nå har initiativtakerne fått med sin første eksterne investor:
Konsernsjef og gründer Preben Carlsen i kommunikasjonsbyrået Trigger har gått inn på eiersiden.
I en melding opplyser partene at Carlen vil eie 10 prosent av aksjene i mediehuset.
- Filter Media Norge ønsket noen med relevant kommersiell kompetanse og et engasjement for journalistikk og media inn på eiersiden. Preben har gjennom sin enestående suksess med Trigger og deltakelse i bransjedebatten gjennom flere år, definitivt bevist at han har begge deler, sier styreleder i Filter Media Norge, Even Aas-Eng, i meldingen.
Aas-Eng er til daglig leder i Venture Factory, og en av eierne og initativtakerne til Filter Media.
- Et befriende konsept
Preben Carlsen - som blant annet har engasjert seg i debatten om VGs Familieliv og satsing på sponset innhold - sier følgende om sitt engasjement i Filter Media Norge:
- Medienes tradisjonelle forretningsmodeller utfordres fra flere hold og behovet for å utvikle nye inntektsmodeller som ikke går på akkord med den redaksjonelle integriteten og troverdigheten er større enn noen gang.
- Jeg synes utviklingen vi har sett den siste tiden går i helt feil retning og derfor er jeg glad for å kunne bidra med min kompetanse og noen av sparepengene mine for å få sjøsatt Filter Media Norge, sier Carlsen.
Og konseptet, det har han tro på:
- For meg var det befriende å få presentert et konsept som er et ektefødt barn av en moderne medievirkelighet. Med sin modell setter Filter Media Norge den redaksjonelle integriteten i førersetet samtidig som de har utviklet kommersielle løsninger som etter alt å dømme kommer til å levere langt bedre effekt enn hva tradisjonelle annonser gjør i dag.
- Det er en kombinasjon jeg har klokketro på, og det vil overraske meg hvis ikke konseptet også blir tatt godt i mot av både lesere og markedsførere som verdsetter godt og troverdig innhold, sier Carlsen.