Tidligere Dagblad-gutter lanserer reklamefrie nettaviser. Skal leve av helt adskilt native-satsing

Filter Media tar den helt ut og skiller reklame fra det redaksjonelle innholdet. Starter med to nettaviser, og varsler flere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere i høst ble det kjent at Harald Klungtveit slutter i Dagbladet for å starte noe nytt sammen med noen av sine tidligere kolleger.

Nå er det klart hva dette blir:

Mediehuset «Filter Media», som skal drive nettaviser uten reklame og med et «agnostisk» og åpent forhold til alle distribusjonsplattformer. Nettavisene skal heller ikke ta brukerbetaling fra leserne.

Hvordan skal de så finansieres? Gjennom en helt egen plattform for innholdsmarkedsføring og native ads, som skal leve adskilt fra de redaksjonelle produktene. 

Eller sagt med andre ord; nettavisen skal være gratis og reklamefri, mens et eget «reklamebyrå» stå for inntektene i mediehuset.

- Godt innhold som skal ut til leserne

Filter Media stiger på mange måte opp av restene etter magasinsatsingen i det nedlagte strømmekonseptet Comoyo fra Telenor. Fødselshjelpere er tidligere ansatte derfra, samt Even Aas-Eng og noen til; nesten alle tidligere Dagblad-ansatte.

Og målet er kort og godt å lage gode, redaksjonelle produkter som skal nå leserne:

- Vi skal lage godt innhold som skal ut til leserne der de er. Det blir ingen displayannonser, ingen betalingsmurer. Filters mål er at alt redaksjonelt innhold skal være gratis og lett tilgjengelig, gjennom de kanaler leserne bruker.

Slik presenterer Even Aas-Eng planene når han og Lars Eide møter bransjepressen for å fortelle om planene tirsdag formiddag.

- Det eneste kommersielle produktet vi skal ha er nativeannonser, som blir på en helt egen plattform og ikke skal kobles til det redaksjonelle produktet.

- Presseetisk mener jeg dette er så renhåret som det kan bli. Vi skiller det kommersielle innholdet ut til en helt egen «avis», sier Aas-Eng.

Han jobber til daglig i Venture Factory og blir styreleder i Filter Media Holding AS. Venture Factory er ikke involvert i planene utover det, annet at de skal dele lokaler med det nye mediehuset.

1. januar lanseres selskapet, fra start av med to nettaviser:

  • Filter Film og TV, som blir en relansering av det «gamle» Filtermagasin. Her blir Pål Nordseth, også han tidligere Dagbladet, ansvarlig redaktør.
  • Filter nyheter lanseres helt fra scratch av. Her blir Harald Klungtveit ansvarlig redaktør.

Og rettere sagt - det blir tre nettaviser:

  • Filter partner - som blir en ren kommersiell nettavis som kun skal ha kommersielle artikler, såkalte native ads, og på samme måte bruke Facebook og annen distribusjon for å nå leserne.

Vil bort fra «varelagerjournalistikken»

Hvorfor gjør man det slik? For det første for å skille den kommersielle forretningsmodellen og det redaksjonelle innholdet.

Slik at redaksjonen lage godt innhold som skal nå leserne - uten krav til trafikk.

- Vi løsriver oss fra varelagerjournalistikken. Det er ingen som må lage masse fyllstoff for å skape trafikk. Inntektsmodellen er løsrevet fra trafikken, sier Lars Eide.

- Så dere skal ikke ha mange lesere?

- Det er selvsagt et poeng å ha lesere, men vi er ikke kommersielt avhengig av det, sier Eide.

Før kollega Even Aas-Eng skyter inn:

- Dette er ikke noe de gjør for å pensjonere seg. De skal jobbe som fy, altså!

«Kvalitet trumfer kvantitet»

Filter Film og TV blir en videreføring og relansering av dagens Filtermagasin. Nøyaktig hva den nye nettavisen Filter nyheter skal skrive om, ble vi ikke helt klok på tirsdag.

Men vi aner at det skal bli seriøs og tung nyhetsjournalistikk, anført av Klungtveit og kollegenes erfaringer fra Dagbladet.

I presentasjonen av konseptet legger Filter-gutta vekt på at fokuset skal være nyheter og undersøkende journalistikk, og at både nåværende og nye Filter-konsepter drives etter en modell der kvalitet trumfer kvantitet.

Nettavisen skal være 100 prosent plattformnøytral, og de utelukker ikke å undersøke det være seg Facebook Instant Articles eller andre kanaler som dukker opp. Det er nemlig et annet viktig poeng i å skille forretningsmodellen fra innholdet; å ikke låse seg til modeller som ikke følger etter leserne.

- Problemet til mediebransjen i dag er at man gjør seg avhengig av enkelte plattformer eller distribusjonsmodeller. Da får man et problem. Filter skal være der leserne er - kort og godt - og innholdet skal ut gratis til leseren. Vi er ikke avhengig av trafikk eller inntekter på noen av kanalene, sier Even Aas-Eng.

Det begynner med Film og TV og Nyheter, og det kan altså bli mange flere nisjer. Men da må inntektene kommer først.

- Dette er ikke noe prosjekt med store penger bak. Vi må skape inntektene våre selv, sier Aas-Eng.

- Målet er å bruke alle pengene vi tjener på å ansette så mange flinke journalister som overhodet mulig. Til å styrke de avisene vi har, og til å etablere nye kanaler. Og vi tror framtida ligger å være god på utvalgte nisjer, framfor å være den ene store avisa som dekker alt, sier Lars Eide.

Dagblad-gjeng står bak

Det er altså i stor grad tidligere ansatte fra Dagbladet som står bak, inkludert medeier og styreleder Even Aas-Eng selv.

Han legger ikke skjul på at har savnet avis, siden han sluttet i mediebransjen. Nå kommer han altså tilnake for fullt, sammen med gamle kolleger:

Lars Eide, Snorre Bryne, Joakim Thorkildsen og Even Aas-Eng eier 25 prosent hver av selskapet Filter Media Holding AS. Selve driften i «mediehuset» og de forskjellige nettavisene skal drives av datterselskapet Filter Media Norge AShvor også Pål Nordseth og Harald Klungtveit har en liten eierandel hver.

Det eksisterende innholds-/reklamebyrået Newslab AS blir det andre datterselskapet til Filter Media Holding, og skal blant annet produsere kommersielt innhold til Filter partner.

Powered by Labrador CMS